מכיתה ט': תלמידים בבאר שבע יוכשרו להיות לוחמי הגנת סייבר בצה"ל

$(function(){setImageBanner('e1fd5591-d0ea-47d8-909d-1d6144b109fb','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

תוכנית חדשה בשיתוף צה"ל, משרד החינוך ועיריית באר שבע תכשיר בני נוער לתפקידי מחשוב מתקדמים בצבא. באר שבע נט בריאיון מיוחד עם מ"מ סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק החינוך והרווחה ד"ר חפצי זוהר, ועם רס"ן זיו כהן, מדריך ראשי בבית הספר למדעי המחשב בצה"ל על אחד מהמסלולים הטכנולוגיים הזוהרים בצבא שפותחים את הדלת לתעשיית ההייטק הישראלי. וגם, מה לרוביק היה להגיד על התוכנית?

מעבר צה"ל דרומה הוא אחד מהמהלכים הגדולים ביותר של מדינת ישראל, ומשמעותו הלכה למעשה מהפך של העיר באר שבע ואזור הדרום בתחומי התעסוקה, ההייטק והחינוך בעיר. מעבר בסיסי צה"ל לדרום, הקמתה של עיר הבה"דים, ותכנונה העתידי של קריית המודיעין בסמוך ליישוב עומר, יהפכו את באר שבע למעצמת סייבר וטכנולוגיה בקנה מידה עולמי, ולשם כך כבר בימים אלה פועלים בצה"ל, במשרד החינוך ובעיריית באר שבע להכשיר את הדור הצעיר לעתיד שיבוא.

תוכנית חדשה בשם "ניצנים להצלחה" בשיתוף עיריית באר שבע, אגף התקשוב בצה"ל, משרד החינוך,  ומרכז המצויינות על שם סגן אודי אלגרבלי תכשיר בני ובנות נוער לשירות משמעותי בצה"ל בתפקידי מחשוב, תקשורת והגנת רשת וסייבר מתקדמים, תוך שילוב תכנים ערכיים, עידוד הישגיות אישית ותרומה לכלל. התוכנית מאתרת מועמדים פוטנציאליים ליחידות הטכנולוגיות המובחרות של צה"ל, שלאחר שירותם הצבאי יוכלו הבוגרים להשתלב בתעשיית ההייטק הישראלית.

התוכנית מוצעת לתלמידי כיתות ט' עד י"א בארבעה בתי ספר בעיר באר שבע: רבין, טוביהו, אמי"ת ומקיף ג'. סגל ההוראה הם מדריכים מבסמ"ח (בית הספר הצה"לי למדעי המחשב) ובה"ד 7, בסיס ההדרכה של חיל התקשוב.

רס"ן זיו כהן (37) מדריך ראשי בבסמ"ח (בית הספר למדעי המחשב) בצה"ל, סיפר לנו בריאיון מיוחד על התוכנית העתידית שתכשיר את הדור הצעיר ותשדרג באופן חסר תקדים את היכולות הטכנולוגיות של צה"ל: "מטרת התוכנית לאתר ולהכשיר תלמידים כבר מכיתה ט' כך שיותר ויותר יגיעו לחיל התקשוב למקצועות טכנולוגיים, שיחזקו את צה"ל בכלל ואת חיל התקשוב בפרט. יותר ויותר תלמידים עוברים הכשרה מידי שנה, ואנחנו ממשיכים לפעול לטובת חיזוק דור העתיד.

כיצד החלה התוכנית? כמה תלמידים עוברים הכשרה בימים אלה?  

התוכנית התחילה בשנת 2014 כפיילוט להגיע לעיר באר שבע ולתת הזדמנות לבתי ספר בהם יש תלמידים שלא דווקא חשופים למקצועות ההייטק, הגנת הסייבר והמחשוב. ב2014 התחלנו פחות מ-100 תלמידים והיום אנחנו בערך 300 מאותם בתי ספר בבאר שבע. תלמידי המחזור הראשון היום בכיתה י"א נמצאים בימים אלה בתהליכי מיון ליחידות הטכנולוגיות השונות ובעתיד ישתלבו בצה"ל ובתעשיית ההייטק הישראלית.

רס"ן זיו כהן: ''מדובר בתוכנית ייחודית שבוגריה יוכלו להשתלב בתעשיית ההייטק הישראלית''. צילום: דובר צהל

כיצד מתנהל תהליך ההכשרה?

"בכיתה ט' התוכנית מוצעת לתלמידים, ואלה שבוחרים להמשיך ועוברים מבחן מפמ"ר ממשיכים בכיתה י'. אלה שמתקבלים לתוכנית עוברים הכשרה ממושכת בשיתוף של המורים ומדריכים בצה"ל, שלאחריה ישתלבו במקצועות טכנולוגיים בצה"ל".

מה שונה בתהליך ההכשרה שמועבר על ידי חיילים לעומת מורים בבית הספר?

"חשוב לציין כי אנחנו כצבא פועלים בשיתוף עם המורים ולא במקומם. התוכן עובר באופן חווייתי ומעט שונה מהלימודים הרגילים בבית הספר וזה מרתק עבור התלמידים. התלמידים רואים חייל על מדים שקרוב אליהם בגיל מייצג את חיל התקשוב ומהווה עבורם דוגמא. החיילים יודעים להעביר את הידע התיאורטי בדרכים מגוונות, בגובה העיניים ובאופן פרקטי ביותר. הם מראים לתלמידים שלרקע התיאורטי בתיכון יש פרקטיקה בצבא, יש אלגוריתמים שונים ומשוואות שלומדים בתיכון ונדרשים בתפקידם בצבא ולאחר מכן גם בשוק ההייטק הישראלי. תלמידי התוכנית עוברים שיעורי העשרה שמראים להם את חשיבותו של חיל התקשוב, מנחילה להם תשוקה טכנולוגית  ומחברת אותם לעשייה הטכנולוגית בצה"ל".  

"אנחנו כל הזמן מנסים למצוא דרכים לשפר את היעילות שלנו ואת היקף הנושאים שאנו עוסקים בהם. לוקחים אותם להאקתונים ותחרויות טכנולוגיות, ול"אליפות הסייבר" של משרד החינוך. השנה לדוגמא, אנחנו עתידים לפתח יחד עם התלמידים חוג רובוטיקה שיראה להם את השימוש של הידע התיאורטי באופן פרקטי".

יעברו הכשרה ממושכת להגנת סייבר עוד מהתיכון. צילום: דובר צה"ל

אתה צופה הצלחה לתוכנית בעתיד?

"אני כשנתיים בפרוייקט שממשיך להתפתח. מאז שהחל הגדלנו את מספר התלמידים פי שלושה, הרחבנו את מגוון הנושאים, וזו רק ההתחלה".

כיצד לדעתך תשפיע התוכנית על העיר באר שבע?

באר שבע וכל אזור הדרום לקראת מעבר עתידי של אגף התקשוב דרומה, מהלך שמאוד יחזק את האזור. הרבה אנשים עומדים להגיע לדרום, גם בה"ד 7 נמצא היום בדרום וגם לו יש מקצועות טכנולוגיים וחיילים מגיעים לשרת פה. אני חושב שהעתיד טמון בדור הצעיר. התוכנית מייצרת את ההון האנושי הנדרש ובעתיד הקרוב תיווצר אימפריית הגנת סייבר בדרום".

ד"ר חפצי זוהר, מ"מ סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק החינוך והרווחה בעיריית באר שבע רואה בתוכנית "ניצנים" הזדמנות אדירה לקדם מצויינות וערכיות בקרב בני הנוער בבאר שבע. לדבריה: "אין לנו ספק כי בעתיד הלא רחוק נראה את הבוגרות והבוגרים של התכנית מובילים באופן יצירתי וחדשני בצבא ביחידות התקשוב והסייבר וכן באקדמיה ובמרחב הטכנולוגי האזרחי לגווניו".

היא ציינה כי הינה רואה בתלמידי מערכת החינוך של באר שבע "פורצי הדרך של המחר". לדבריה: "ההזדמנות לחוות למידה אוטנטית וייחודית הכוללת חשיפה לחזית הידע הן ברמת הטכנולוגית והן ברמה האנושית,תסייע בפיתוח אופק ייחודי הן בשרות הצבאי והן בהמשך הדרך האקדמית והאזרחית".

כיצד בעירייה פועלים לקדם מצויינות בעזרת תוכנית "ניצנים"?

"מערכת החינוך העירונית שחרטה על דגלה את ערך המצויינות וההזדמנות השווה לכל תלמיד ותלמידה למימוש הפוטנציאל הייחודי, בנתה יחד עם השותפים מסלול ארוך טווח המעניק הזדמנות ייחודית נוספת המגביהה את רף החלומות וההתנסויות של התלמידים. שיטת הלימוד הייחודית. התוכן המתקדם ושיטות הלימוד הייחודיות והמגוונות מהווים מתולוגיה ייחודית ומאתגרת".

ד''ר חפצי זוהר: "אנו פועלים לקדם מצויינות בקרב דור העתיד של באר שבע". צילום: עיריית באר שבע אתר מקיף א'

"אנו גם מקפידים על ההיבט הערכי והחברתי ומצפים מכולם ובהם ממשתתפי תכנית זו ותכניות דומות לתרום בהיבט החברתי-הערכי-הקהילתי ולהוות מגדלור ודוגמא אישית תוך חיבור מנהיגות טכנולוגית ומנהיגות ערכית המשלבת את ערכי ההירתמות והנתינה, שהם  מאושיות החברה".

כיצד מתבטא שיתוף הפעולה של העירייה עם אגף התקשוב של צה"ל?

"מעברו הצפוי של אגף התקשוב אל העיר והיותו חלק חשוב ״באקו סיסטם״ המתהווה, הכולל אוניברסיטה מחקרית פורצת דרך, בית חולים אוניברסיטאי, פארק הייטק מתקדם, מטה סייבר לאומי ואגף תקשוב מאפשר יצירת חיבורים מרתקים ומתקדמים שכל כולם מתמקדים בהון האנושי לגווניו השונים ומשתף פעולה במרחב הייחודי ליצירת פריצות דרך חשובות ומתקדמות בתחומי הסייבר הטכנולוגיה והמחקר".

יש תכנון להרחיב את מגוון התכנים בתוכנית "ניצנים"?

"אנו שואפים בעתיד להקים מרכז ייחודי וייעודי שירכז את כלל הפעילויות ויהווה עוגן משמעותי ונוסף בתכנית. התכנית הייחודית הנוכחית "ניצנים" מלווה בוועדת היגוי, המתכנסת באופן קבוע ומובילה את היישום והפיתוח של שיתופי הפעולה הנהדרים בין כלל השותפים, תוך תכנון ארוך טווח להרחבת מספר בתי הספר הלוקחים חלק בתכנית וכמו כן גם הרחבת מסלולי הלמידה הייחודים בעבור בני ובנות הנוער, דוגמא לכך הינה תכנית Robo code שתהווה חוג מאתגר לבני ובנות הנוער שיוכלו להיחשף באופן מגוון וחוויתי ללמידה במרחב העירוני ולא רק הבית ספרי".

האם בעירייה עובדים כיום על פיתוח תוכניות לימוד חדשות?

"אנו שוקדים כל העת על פיתוח מסלולי למידה ייחודים במגוון תחומי הדעת והיצירה - במדעי הטבע והחיים, במדעי הרוח באמנות ספורט ועוד. זאת, מתוך אמונה שהאדם הוא תבנית נוף חלומותיו והתנסויותיו וככל שנגביה בעבור כולם, את רף השאיפות וההזדמנויות, נזכה בעתיד ליהנות מפירות עשייתם של פורצי ופורצות דרך. הם ההון היקר ביותר שיש לעיר ולמדינה - ההון האנושי שיובילו את החברה באופן ערכי ואיכותי בעתיד".

השבוע התקיים כנס באוניברסיטת בן גוריון בנושא תוכנית "ניצנים". בין היתר נכחו בטקס מנהלת מחוז הדרום במשרד החינוך, הגברת עמירה חיים, קצין קשר ראשי תא"ל נתי כהן, וראש אגף התקשוב אלוף נדב פדן.

ראש העיר רוביק דנילוביץ' נשא דברים בנוגע לעתידה של העיר בזכות התוכנית: "כבר היום אנחנו הופכים למרכז בינלאומי של הייטק, של חדשנות ושל סייבר. מדינת ישראל קיבלה החלטה אסטרטגית שתשנה את כל האזור - להעביר את הידע, הטכנולוגיה וההון האנושי אל הנגב שיהפוך בעוד 10 שנים למקום אחר לחלוטין".

ראש העיר הוסיף וציין כי: "באר שבע יצרנית המהנדסים הגדולה במדינת ישראל, בה לומדים לתואר ראשון כמעט 9,000 סטודנטים למקצועות ההנדסה השונים במוסדות האקדמיים בעיר. תראו מה קורה כאן בפארק ההייטק, דבר שנראה כחלום הזוי רק לפני 5-6 שנים הפך למציאות. לפני 4-5 שנים בוגרי אקדמיה עזבו את באר שבע כי לא הייתה תעסוקת הייטק, והיום יש כבר 2000 מועסקים בשני בניינים. ושני בניינים נוספים נמצאים בבנייה שיעסיקו עוד אנשי הייטק. פתאום קורה כאן דבר אדיר שיוכל לממש את המאווים שלכם כאנשים צעירים לשנות את העולם".

מימין לשמאל: ראש עיריית באר שבע, מר רוביק דנילוביץ'; מר מרדכי אלגרבלי וראש אגף התקשוב, אלוף נדב פדן.

תוכנית "ניצנים" היא אחת מתוך תוכניות רבות של צה"ל, משרד החינוך ועיריית באר שבע לחנך לערכיות ומצויינות, ולהכשיר את דור העתיד של העיר באר שבע. התוכנית תשפר את יכולותיו של צה"ל בעזרת לוחמי הגנת סייבר ומומחים טכנולוגיים אשר צמחו בעיר באר שבע, שלאחר שירותם הצבאי ישתלבו בתעשיית ההייטק הישראלי, וכפי שאמר ראש העיר רוביק דנילוביץ' "יוכלו לשנות את העולם".


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('e7548d94-b9ba-4ddb-bb2b-42a89842cf31','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה