בחודש אוגוסט 2016 אושר חוק המיסוי על דירה שלישית שקובע כי יוטל מיסוי על בעלי דירה שלישית ומעלה, שיאלצו להוציא מכיסם בין עשרה לשמונה עשר אלף שקלים בשנה תשלום מס למדינה. אך כשהוחל חוק מס דירה שלישית, הבינו משקיעים מהדרום כי החוק מפלה אותם בשל ערך הנדל"ן הנמוך יחסית לאזור המרכז, וכי יאלצו לשלם מס גבוה יותר מידי שנה יחסית לבעלי דירות באזור המרכז ולכן החליטו לעתור לבג"ץ.

קבוצת בעלי עסקים מהדרום, אשר השקיעו ברכישת דירות להשכרה בנגב יצאו לפני מספר חודשים נגד החוק בטענה כי השקיעו את מיטב כספם ברכישת דירות להשכרה בנגב כתחליף לפנסיה שמעולם לא הייתה להם. הקבוצה פנתה לפני מספר חודשים ליו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני בבקשה לבטל את תהליכי החקיקה, אך ללא הואיל. בעקבות אישור החוק התריעו כי יגישו עתירה לבג"ץ משום ש"בהצעת החוק יש פגמים רבים הפוגעים בבעלי הדירות באופן לא חוקתי" ואכן מימשו זאת.



עתירה רביעית הוגשה לבג"ץ בשבוע שעבר על ידי משקיעים ובעלי עסקים מבאר שבע והדרום. במסגרת העתירה טוענים העותרים כי אין להחיל את החוק על פי שרכש נכס טרם אישורו, על מנת למנוע אפליה וקיפוח כלפי רוכשי הדירות בפריפריה. העותרים ביקשו מבג"ץ לחייב את המדינה והנוגעים בדבר בצו על תנאי ולהתייחס בכובד ראש לנימוקי העתירה כדי למנוע פגיעה ברוכשי דירות בפריפריה.

בעתירה הרביעית שהוגשה ישנה התייחסות חריפה לפגיעה בתושבי הפריפריה: "ישנה בחוק אפליה פסולה, בהיותו פוגע בזכות היסוד של העותרים לשוויון, בכך שהוא מפלה בין בעלי דירות מאזורי הביקוש לעומת בעלי דירות מאזורי הפריפריה".

עוד נכתב בעתירה "אופן חישוב המס שעל כל בעל דירה לשלם הינו מפלה, כך למשל סכום המס שיחושב לרבות 'מקדם' הפריפריה אינו ישים ומפלה בין נישום לנישום, כך למשל דירה בבאר-שבע בת 3 חדרים בקומה שלישית ללא מעלית שנבנתה ב-1960 ולא משופצת תחושב באותו שוויי של דירת 3 חדרים עם מעלית ומשופצת אשר נבנתה בשנת 2015".

"כמו כן, המיסוי של הדירות הזולות לעומת דירות יקרות מופלה בעשרות אחוזים של רווח השכירות. כך למשל בעל דירה בבאר-שבע אשר מקבל דמי שכירות בסך 1,800 שקל בחודש ובסך-הכול שנתי 21.6 אלף שקל, ישלם מס ריבוי דירות של 9,000 שקל לפי שווי דירה מוערכת בסך של כ-900 אלף שקל על-פי הנוסחה בחוק, כך שבעל הדירה ימוסה בסך של 50% מרווחיו ברוטו, בעוד שבעל דירה מאזור המרכז אשר משכיר אותה בסך של 60 אלף שקל ימוסה בסך של 18 אלף שקל".

כך נכתב בעתירה לביטול החוק המפלה: "מדוע לא יבוטל 'פרק י"ב: מס ריבוי נכסים' לחוק התוכנית הכלכלית, בהיותו פוגע באופן מהותי בזכות הקניין; מפלה בעלי דירות מגורים לעומת בעלי נכסים אחרים; ובלתי סביר בעליל", כך בעתירה. "לחילופין, מדוע לא תבוטל התחולה הרטרואקטיבית של פרק י"ב לחוק ההתייעלות לגבי בעלי נכסים אשר רכשו כבר דירת מגורים שלישית והינם בעלי 3 דירות ומעלה בטרם חוקק החוק, כך שתחולת החוק לא תפגע בזכויות הקנייניות שכבר נרכשו בטרם חוקק החוק, אלא תחול רק על דירה שלישית (ומעבר לכך), אשר יירכשו לאחר מועד חקיקת החוק".

בעלי יותר מ3 דירות בבאר שבע לא  זוכים לאותה תשואה כמו במרכז. צילום אוויר שכונה ד' - ויקיפדיה

כיצד משפיע חוק המיסוי על השוכרים בבאר שבע?  

נראה כי חוק המיסוי שנחקק במטרה להביא לירידה במחירי הדיור הביא בעצם לפגיעה בכיסם של המשקיעים, שכתוצאה מהמס הגבוה נאלצים להעלות את מחירי השכירות. מאז הוחל החוק, נצפתה עליית מחירים של מאות שקלים במחירי השכירות לדירות בכל הארץ, גם בבאר שבע. כך לדוגמא, דירת ארבעה חדרים עם מעלית וחניה בשכונת רמות שהושכרה ב־3,650 שקל, זינקה בחודש אוגוסט 2016 ל־4,000 שקל, עלייה של 9.5%. מחירה של דירת ארבעה חדרים נוספת בעיר, שהושכרה בעבר ב3,300 שקלים, עלה בחודש אוגוסט 2016 ל3,500 שקלים.

כמו כן, מדו"ח של רשות המסים עולה כי ב5 שנים האחרונות חלה עלייה של מעל 50% במחירי הנדל"ן בעיר באר שבע, בין היתר בעקבות רכישת דירות של משקיעים רבים ובעלי עסקים, והתפתחות התעסוקה, התרבות והפנאי. אולם כתוצאה מההתפתחות של העיר באר שבע נפגעו התושבים שידם אינם משגת, ועבורם רכישת דירה הפכה להיות חלום רחוק.

נראה כי בפועל משמעות חוק המיסוי על דירה שלישית הינה העלאת שכר הדירה. מי שבסופו של דבר שנפגע ממהלך החקיקה הזה הם בעיקר השוכרים, ובמידה מסוימת גם בעלי הדירות שמתקשים להשכירן במחיר גבוה יותר. לכן כאמור, עתרו המשקיעים לבג"ץ בטענה לאפליית החוק ופגיעה במשקיעים בנדל"ן בפריפריה.

בחודש פברואר 2017 עתיד להתקיים דיון בבג"ץ בנושא חוק המיסוי על דירה שלישית, במהלכו לא מן הנמנע כי יאוחדו כלל העתירות בנושא. במידה ותאושר עתירתם של בעלי העסקים והחוק לא יחול על הדירות שרכשו טרם אושר החוק, יוכלו המשקיעים להוריד את מחירי השכירות ואנחנו התושבים, שוכרים ומשכירים כאחד, נוכל להרוויח מכך.