צדיקים אלוהיהם מתקיים עליהם



"ויהי מקץ שנתיים ימים ופרעה חולם והנה עומד על היאור" (בראשית מא, א) פרשת השבוע מדברי רבי יאשיהו יוסף פינטו שליט"א

פרעה משנה את סיפור החלום ליוסף
מובא בזוהר הקדוש (בראשית קצו), כי כשסיפר פרעה את החלום ליוסף שינה בכוונה תחילה פרטים שראה בחלום כדי לבחון אותו (תרגום הזוהר הקדוש), פרעה רצה לנסות את יוסף והחליף לו את החלום, ויוסף שידע סדר המדרגות הסתכל בכל דבר ודבר ואמר, כך ראית כל דבר ודבר כמי שראוי. זהו שכתוב "ויאמר פרעה אל יוסף אחרי הודיע אלקים אותך את כל זאת אין נבון וחכם כמוך" ע"כ. והנה אמרו רבותינו הקדושים שאחד מן השינויים הבולטים בחלום פרעה למה שסיפר ליוסף הוא, בחלום מובא "ופרעה חולם והנה עומד על היאור" ואילו כשסיפר את החלום ליוסף שינה פרעה ואמר "בחלומי הנני עומד על שפת היאור" ולא על היאור עצמו.

בזכות האות ה' שנוספה ליוסף ידע שפרעה שינה
וכתב רבנו בעל הבני יששכר (תשרי, מאמר ב אות כד) לפרש הפסוק בתהילים (פא, ו) "עדות ביהוסף שמו בצאתו על ארץ מצרים שפת לא ידעתי אשמע" - על פי המבואר בגמרא (ראש השנה יא), בראש השנה יצא יוסף מבית האסורין מנלן? דכתיב (תהילים פא, ד) "תקעו בחודש שופר בכסה ליום חגנו כי חוק לישראל הוא" וגו' "עדות ביהוסף שמו בצאתו" וגו'. ומבאר הבני יששכר זצוק"ל כי מטעם זה נתווספה ליוסף אות ה' בשמו, כי ראש השנה הוא יום המלוכה שממליכים ישראל את הקב"ה על כל העולם, כמו שאנו אומרים בתפילות לראש השנה "מלֹך על כל הארץ כולו בכבודך". ולפי אחד מן הטעמים של רבנו סעדיה גאון, תוקעים מטעם זה בשופר כדי להמליך את הקב"ה.

והנה ידוע כי ה' אחרונה מן השם הוי"ה היא רמז על השכינה הקדושה מלכות שמים, שממנה נמשכת על האדם רוח הקודש. הנה כי כן מקדושת היום ראש השנה יום המלוכה נתווספה אות ה' ליוסף, ומאות ה' זו השיג יוסף ברוח הקודש שפרעה החליף לומר לו שעמד "על שפת היאור", כאשר עמד "על היאור". וזה פירוש הכתוב "עדות ביהוסף שמו", בזכות האות ה' של יהוסף שנתווספה לשמו מקדושת היום ראש השנה, הנה "בצאתו על ארץ מצרים" ידע לומר לפרעה ברוח הקודש "שפת לא ידעתי אשמע", מה שאמרת שראית בחלום שאתה עומד "על שפת היאור" לא ידעתי שהיה כן, רק "אשמע" את זה עכשיו ממך עכדה"ק.

הרשעים מתקיימים על אלוהיהם
והנה צריך להבין, מדוע פרעה השתדל כל כך לא לספר את האמת בחלום שלו ליוסף, הרי אם מחכה ומצפה הוא לשמוע פתרון אמיתי על החלום צריך הוא לומר את החלום האמיתי ולא לשנות, הרי יש הבדל בין "שפת היאור" לבין "על היאור.

אלא צריך לבאר ולומר, המדרש בבראשית רבה (פט, ד) אמר רבי יוחנן הרשעים מתקיימין על אלהיהם "ופרעה חולם והנה עומד על היאור", אבל הצדיקים אלהיהם מתקיים עליהם (בראשית כח, יג) "והנה ה' ניצב עליו", פירוש כי היאור היה אלקי המצרים, כמו שפירש רש"י (שמות ד, ט) הטעם שהביא הקב"ה על המצרים המכה הראשונה שנהפכו מימי היאור לדם, כי הקב"ה נפרע תחילה מאלוהיהם. וזהו שראה פרעה בחלום שהוא עומד "על היאור" כי הרשעים מתקיימים על אלהיהם. אמנם צריך ביאור להבין מהי הכוונה שהרשעים מתקיימים על אלהיהם, לעומת הצדיקים אשר אלקיהם מתקיים עליהם?

ונראה לפרש ולומר, "הרשעים על אלוהיהם" אם הדבר אינו מסתדר להם כשורה ואין הדבר נעשה כפי שהם רוצים, כועסים ושוברים ומורדים בכל. אבל צדיקים "ה' ניצב עליו" נכנעים הם להקב"ה, ומקבלים באהבה וביראה את דברי ה'.

הרשעים חפצים להכשיל את הצדיק
‏והנה אמרו רבותינו כאשר האדם מתנהג בשקר ואומר דברים שאינם אמת, משפיע הוא השפעה רעה וקשה על כל הסובבים אותו. ולכן דרשו רבותינו זצוק"ל כשהדיינים פוסקים את הדין בין התובע לנתבע, צריכים שני בעלי הדין לצאת מלפני הדיינים. ומדוע כי ודאי אחד מהם אינו דובר אמת, וכאשר ישנו אדם אשר אינו דובר אמת, משפיע רע על כל הסובבים, ולכן יוצאים מלפני הדיינים. וכך אמרו רבותינו "הרחק משכן רע ואל תתחבר לרשע" (משנה א, ז). ולכן פרעה שהוא הקליפה ביקש להכשיל את יוסף הצדיק לדבר דבר שקר לידו, ואפילו שזה לרעתו. כי כך דרכם של רשעים, גם אם מפסידים וגורמים נזק לעצמם, חפצים הם להכשיל את הצדיק.

וכך מצאנו אצל רבקה אמנו, שנאמר "והנערה טובת מראה מאוד בתולה ואיש לא ידעה" (בראשית כד, טז), והקשו מה החידוש "טובת מראה מאוד.. ואיש לא ידעה", ותירצו רבותינו זצוק"ל שלא ינוח שבט הרשע על גורל הצדיק, שאפילו שהרשע יודע שיש לו הנאה, שונא הוא את הצדיק ואינו רוצה ממנו מאומה. ולכן אף שרבקה הייתה יפת תואר, לא ידעה איש כי הייתה צדיקה. וכן פרעה אפילו שידע שנזק יצא לו אם לא יספר את החלום האמיתי ליוסף, אך אף שהוא לא חזי מזליה חזי (מגילה ג.) שפגישה זו בינו לבין יוסף הוא זמן מיוחד ביותר, והתחלת הגאולה של בני ישראל ממצרים טמונה בפגישה זו, לכן עמד ושיקר שיוסף יחשבו לצדיק שמקבל את ה' עליו, ומקבל עול מלכות שמים עליו. אך עדות "ביהוסף" שמו, זכות ה' שבאה מכח יום ראש השנה כדברי הבני יששכר עליו, הכניעו.

הנה כאשר האדם הולך עם האמת ובהכנעה וביראת שמים אמיתית, גם אם מנסים בני עוולה להכשילו, הקב"ה מסייע לו ומושיעו מכל צרה וצוקה. הקב"ה יעזרנו על דבר כבוד שמו ויושיענו, ונראה בשוב ה' את שיבת ציון במהרה בימינו.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה