האם בטוח לרכוב על אופניים ברחבי באר שבע?

$(function(){setImageBanner('623cf8ad-bb8a-47ad-baa2-4a9a5fe0ef96','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

לאחרונה הוצבו ברחבי העיר אלפי מתקני עגינה לאופניים. אך האם העיר באר שבע ידידותית לציבור רוכבי האופניים? מרגישים שאפשר לרכוב בבטחה? יצאנו לבדוק

עיריית באר-שבע באמצעות אגף הפיקוח הציבה בחודשים האחרונים מתקני עגינה חדשים לאופניים ברחבי העיר. מדובר ב-1548 מתקני עגינה ב-231 עמדות שונות בבאר-שבע, המאפשרות לתושבים לקשור את כלי הרכיבה באופן מסודר ובטיחותי. עד כאן הכל טוב ויפה. אך השאלה המתבקשת היא האם באמת בטיחותי לנסוע באופניים ברחבי העיר והאם קיימים שבילי אופניים ייעודיים.

מתקני עגינה מחוץ לאולם הקונכיה. צילום: עיריית באר שבע

סכנה ממשית?

על פי נתוני עמותת אור ירוק, המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בעשור האחרון (2008-2017), נפגעו בתאונות דרכים בבאר שבע 35 רוכבי אופניים, מתוכם 15 נפצעו באורח קשה. שלושה מבין הנפגעים באורח קשה היו ילדים בגילאי 5-14.  ישנם כמיליון רוכבי אופניים בישראל, ביניהם ילדים ובני נוער רבים, והם נמצאים בסכנה יומיומית בכבישים בישראל. התשתית בכבישים רבים בארץ אינה מותאמת ומונגשת לרוכבי האופניים והם נאלצים לסכן את עצמם בדרך לעבודה, לסידורים, ספורט ולבתי הספר. פעמים רבות, הפגיעה באותם רוכבים נעשית כתוצאה מרכיבה על הכבישים עצמם בלית ברירה, תוך נסיעה קרובה לכלי הרכב וסכנה שמתגברת.

בממוצע של העשור האחרון (2008-2017), נפגעים מדי שנה כ- 275 רוכבי אופניים בתאונות דרכים בתוך הערים, כשבעה נהרגים וכ- 64 נפצעים באורח קשה. בשנים האחרונות מתרחבת בארץ גם תופעת הרכיבה על אופניים החשמליים. תופעה שלא פוסחת גם על תושבי וילדי באר שבע. מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני מכון גרטנר, במחצית הראשונה (ינואר-יוני) של שנת 2017 אושפזו כתוצאה ממעורבות בתאונה עם אופניים חשמליים – 289 בני אדם. "שבילי אופניים זה אינטרס של כולם, לא רק של רוכבי האופניים. גם של הולכי רגל, שיוכלו ללכת בבטחה במדרכה, וגם של הנהגים שלא יסתכנו בפגיעה ברוכבי האופניים שעל הכביש. זה הדבר הנכון לעשות", אומר קובי אוחיון, פעיל מגמה ירוקה וסטודנט לתואר שני בתכנון ערים.

כך אמור להיראות רחוב אברהם אבינו המתחדש. צילום: עיריית באר שבע

הפתרון: סלילת שבילי אופניים

הנתונים הללו מדאיגים במיוחד ומחייבים בדיקה של ביטחון רוכבי האופניים בעיר. על פי עיריית באר שבע, פרויקט הצבת מתקני העגינה נעשה במקביל לקידום תכנית אב עירונית לפיתוח רשת שבילי אופניים, שתחבר בין השכונות, המרכזים המסחריים, מוקדי התרבות והבילוי ועוד. נראה כי אכן ברחובות שעוברים שיפוץ ושדרוג, כדוגמת רחוב אברהם אבינו בשכונה ד', יש סלילה של מסלולי אופניים ייעודיים. אותם מסלולים ישמשו את רוכבי האופניים בעיר ויסייעו להם לנסוע בבטחה ולא על הכביש. יחד עם זאת, מסלולי האופניים אינם קיימים במרבית הרחובות בעיר וברצף מסוים, דבר שמאלץ את הרוכבים להשתמש בכל זאת בכבישים. קובי מוסיף: "יש רחובות שעוברים שיפוץ וכן סוללים בהם שבילי אופניים, למשל באברהם אבינו, אני גר שם ליד... אבל שביל האופניים נגמר במרכז גילת. הייתי רוצה לראות את העירייה לא עושה שבילים רק איפה שקל, אלא איפה שצריך".

תושבי העיר כן חושבים שיש שיפור בכל הנוגע לסלילת שבילי אופניים והפיכת באר שבע למקום בטוח יותר עבור הרוכבים, אך עדיין זה לא מספיק. "אני חושב שחשוב לדאוג לשבילי אופניים בעיר, זה מאוד סביבתי ומקדם אורח חיים בריא וגם ממזער את הסכנות לתאונות דרכים. יש יותר שבילי אופניים בעיר כמו במצדה וגם באברהם אבינו... אבל זה עדיין לא מספיק", אומר יקיר ציזר, תושב המתגורר בשכונה ד'. מצטרף אליו קובי ומוסיף: "צריך לעודד אנשים לרכוב על אופניים, זה פחות רכבים על הכביש, פחות זיהום אוויר. צריך לעודד את זה ולא להילחם בזה. צריך לספק את התשתית המתאימה והראויה. ברגע שהעיר נותנת תשתית של שבילי אופניים עם חיבור ורצף, אז גם יש כאן אמירה של עידוד תחבורה טובה, נקייה ומקיימת יותר".

הטיילת ברחוב אצ"ל לחובבי הרכיבה. צילום עיריית באר שבע

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "רוכב אופניים לא יכול להגן על עצמו מפני פגיעה של רכב, גם כשהוא ממוגן. לכן תאונות אופניים רבות הן קטלניות. המדינה חייבת לדאוג להגנה לרוכבי האופניים על ידי סלילת שבילים מיוחדים לרכיבה כפי שקורה בערים רבות בעולם. נסיעה של רוכב אופניים בכביש עם מכוניות, אוטובוסים ומשאיות היא סכנת חיים של ממש, על אחת כמה וכמה במקרה של ילדים ובני נוער שאינם מכירים את חוקי התנועה. חייבים להפריד את רוכבי האופנים מיתר כלי הרכב בכביש".

מעיריית באר שבע נמסר בתגובה:

"עיריית באר-שבע מקדמת תוכנית ענפה לתחבורה בת קיימא במסגרתה, קידום ביצוע תוכנית אב לשבילי הליכה ואופניים שתיצור רשת שבילים ונתיבי אופניים תוך שילוב מערך התחבורה הציבורית לרבות הצבת מתקני אופניים שהוצבו ויוצבו ברחבי העיר ומתן פתרונות בטיחותיים לאופניים בממשקים עם כלי הרכב. תכנון רשת נתיבי האופניים מתבסס בין היתר על חיבור בין אזורי המגורים למוקדי פעילות ותעסוקה.

יודגש שבכל שכונה חדשה שנבנית ותבנה בב"ש מוקמים ויוקמו מסלולים מיוחדים לרוכבי אופניים כמו גם במסגרת פרויקט שדרוג רחובות וותיקים בהתאם לצורך וכפי שנעשה כעת. יצוין שלצד בניית תשתיות פיזיות לאופניים – שבילים ייעודיים לתנועת אופניים ומתקני חנייה, מקדמת העירייה בראש ובראשונה כל העת פעולות הסברה וחינוך להעלאת המודעות לרכיבה בטוחה לכל המשתמשים בדרך: רוכבים, נהגים והולכי רגל.

כאמור, העירייה תמשיך בפעולות הסברה נרחבות לנהיגה בטוחה ובמקביל להקמת שבילי אופניים נוספים באזורים נרחבים בבאר שבע שיצטרפו למערך השבילים הקיים וכן הגברת המודעות לשימוש באופניים ככלי תחבורה נוח, יעיל ובריא".



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('7f25d4f4-9d8f-44be-9b61-0c4e06139531','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה