לאורך רחוב הסנהדרין בשכונה ד' בבאר שבע ישנם רק 3 מעברי חצייה בין שני קצוות הרחוב. כשמסתכלים על רחוב באורך של 1.2 ק"מ, ובו אין כלל פסי האטה, מדובר בסכנה של ממש. לאורך חלקים רבים ברחוב אין כלל מעברי חצייה והולכי הרגל נאלצים לא פעם לחצות את הכביש בצורה המסכנת אותם, כשלא בטוח שהנהגים יבחינו בהם. "זה רחוב ארוך מאוד. נסעתי הרבה מצד אחד לצד שני של הרחוב וזה פשוט מסוכן", אומרת לילי מאר, תושבת השכונה.

שני מעברי חצייה ממוקמים בתחילת הרחוב, בסמוך לשדרות רגר, ובסוף הרחוב ליד רחוב יעקב דורי. ישנו עוד מעבר חצייה אחד בדרך, סמוך לרחוב בעלי התוספות. אך נראה כי זה לא מספיק כדי לשמור על התושבים בטוחים. לאורך כל שעות היום ישנה תנועה רבה של רכבים שנוסעים במהירות רבה, ללא מעברי חצייה או פסי האטה שיאטו אותם. "זה ממש מטורף. יש עומס ברחוב, בעיקר בבוקר עם הגנים והילדים ובית הספר, זה מסוכן. ברגע שאין לך מעבר חציה אף אחד לא נותן לך זכות לעבור, והנהגים טסים שם. בעיניי זו סכנה בטיחותית, זה מזעזע", אומרת לילי.

כביש ארוך וראשי עם רק 3 מעברי חצייה לכל אורכו

חשוב לזכור כי רק לפני שנה וחצי נהרגה תושבת העיר, ברוריה אביטן, בתאונת פגע וברח ברחוב הזה ממש, וזו לא התאונה היחידה שהייתה ברחוב. לילי מוסיפה ואומרת: "מישהי נהרגה שם לא מזמן... ולפני שבוע- שבועיים הייתה תאונת דרכים מאוד קשה בין מונית להולך רגל. נוצר מצב בו לנהגים אין שום סיבה להאט אם אין מעברי חצייה שיעידו על הולכי רגל. זה ממש סכנת נפשות. אנחנו לא רוצים שחלילה יהיה אירוע נוסף". בעיריית באר שבע טענו שדווקא סימון מעברי חצייה נוספים יהווה סכנה בטיחותית לעוברי הדרך. האמנם?

על פי מסמך ההנחיות לתכנון רחובות בערים להולכי רגל (עודכן בפעם האחרונה באוקטובר 2009) של משרד הבינוי והשיכון, נראה כי המרחק בין מעברי חצייה ברחובות ודרכים, ברחוב דו-מסלולי הוא בין 200-300 מטרים. רחוב הסנהדרין הוא כזה, ונראה כי כמות מעברי החצייה ברחוב הנ"ל אינה מספקת ביחס לאורכו הרב. כל שנותר הוא לקוות שהסכנה ברחוב לא תגבה חיים נוספים.

עיריית באר שבע בתגובה:

"ראשית, על פי נתונים סטטיסטיים, למעלה מ-60% מתאונות הדרכים ברחבי הארץ, התרחשו בכבישים בהם מסומנים מעברי חצייה. דבר המעיד על כך שהמקום המיועד לכאורה להוות מעבר בטוח ביותר להולכי רגל, הוא מסוכן, על כן אין ערובה לכך שצביעת מעבר חצייה תשיג את המטרה.

רחוב הסנהדרין. צילום מסך

בנוגע לרחוב הסנהדרין, מדובר באחד מהצירים הראשיים של שכונה ד' , בו מבצעת מחלקת התנועה בעירייה, בדיקות בטיחותיות. לפני כשנתיים בוצע על ידי אנשי המקצוע סקר מהירות ברחוב הנ"ל ומנתוני הספירות לא נמצא הצדק לביצוע פסי האטה. במהלך השנה הקרובה יבוצע סקר מהירות נוסף, במטרה לבחון מחדש את הקמת פסי האטה ברחוב.

יש לציין, בהתאם להנחיות משרדי התחבורה והשיכון בנושא מעברי חצייה, רחוב הסנהדרין אינו עומד בקריטריונים לסימון. גם מבחינה גאומטרית קבעו משרדים אלה שסימון מעברי חצייה מהווים סכנה בטיחותית לעוברי הדרך.

על אף הוראות אלו, עיריית באר שבע פנתה לאחרונה אל משרד התחבורה לתקצוב תכנון שינויים גיאומטריים לכל אורך רחוב הסנהדרין. עליי להדגיש, כל הצמתים ברחוב הסנהדרין, הוסדרו על ידי סימון ותמרור. חציית הכביש מתאפשרת ומותרת גם במקום שאינו מעבר חצייה, אולם בוצעו בו הנמכת אבן שפה או הגבהות המובילות מצד אחד של המדרכה לצידה האחר".

מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו