תחקיר מיוחד: עשרות כלבים נגנבו מחצרות בתים בבאר שבע למטרות "כופר"

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('694871bc-225e-41d2-a1f9-d03e8ea6f414','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('694871bc-225e-41d2-a1f9-d03e8ea6f414','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7]]);})

כלבים בבאר שבע נגנבים מבתי תושבים, והבעלים נאלצים לשלם בתמורה להשבתם "פרס כספי" שהוא לא פחות מכופר. הכלבים נגנבים לצורך הרבעה, מכירה ולפי עדויות, גם לקרבות אכזריים. 'באר שבע נט' בתחקיר מיוחד על תופעת גניבות הכלבים בבאר שבע

כלב מוכר כ"חברו הטוב ביותר של האדם" ולא סתם. כלבים הופכים לחברים קרובים של בעליהם, ונתפסים במידה רבה כילדים. כמו להורים, הסיוט הגדול של כל בעל כלב הוא שכלבו יפגע בצורה כלשהיא, או חלילה יגנב.

לאחרונה ערכנו ב'באר שבע נט' תחקיר מיוחד על אודות גניבות כלבים בעיר באר שבע, ונחשפנו לעשרות מקרים בהם נגנבו כלבים בחודשים האחרונים. מרבית בעלי הכלבים עמם שוחחנו, לא ראו את כלביהם מאז נגנבו. המעטים שהצליחו להשיב את כלבם, עשו זאת לאחר שהפכו עולמות, תלו שלטים ברחבי האזור, ואף הציעו פרס כספי תמורת השבת כלבם. בחלק מהמקרים, הפרס הכספי עשה את העבודה, אך נראה כי מאחורי גניבות הכלבים עומדת תעשייה שלמה של גנבי כלבים שעושים כרצונם ולאחר הגניבה משתמשים בכלבים לצרכי הרבעה או מכירה למרבה במחיר. במקרים אחרים משמשים הכלבים לצורך קרבות אכזריים, שנשמרים תחת מעטה סודיות. כעת אנו מביאים לכם מספר מקרים בהם נתקלנו, שמתארים ולו במעט את היקף התופעה שמאיימת על הכלבים ובעליהם בבאר שבע.

כך נגנבה כלבה מבית בשכונה ב'

נגנבה בזמן השבעה

כבר למעלה משנה מחכה עדן, תושבת שכונה ד', שכלבתה יגואר תחזור. יגואר נגנבה מאזור מרכז גילת בשכונה ד' בזמן שהמשפחה ישבה שבעה "אמא שלי בדיוק נפטרה וישבנו שבעה. בזמן שאנחנו יושבים שבעה גנבו לנו את יגואר. יש לי ילדה קטנה שכל כך קשורה אליה והכלבה נעלמה. אמרו לי שראו אותה עם בחור כהה עור אבל מאז שנגנבה לא ראינו אותה".

"זוג פיטבולים מקסימים עם נפש של סנאי"

כך סיפר ל'באר שבע נט' תושב שכונה א' "לפני שבוע בערך הייתי עם חבר בפארק ליד רחוב אוסישקין בבאר שבע. קשרנו את הכלבים שלנו, פיטבולים זכר ונקבה במרחק מטרים בודדים מאיתנו. בזמן הזה התגנבו 2 בדואים לכלבים וניסו להתיר את הרצועה של הנקבה. הזכר הבין מה הם רוצים והבריח אותם. הבדואים גונבים אותם לקרבות והרבעות. שני הכלבים שלי הם לשעבר כלבי קרבות שחולצו מכפרים ערביים".

כלבי פיטבול שהיו כלבי קרבות חזרו רזים ופצועים

הכלבה נגנבה מחצר הבית – והושבה בפתאומיות כעבור מספר שעות

את כלבתו של אביחי מסוג רועה גרמני גנבו לפני מספר שבועות מחצר הבית ברחוב משעול פארן בשכונה ד', בסביבות השעה 05:00 בבוקר "בשעה 04:30 בבוקר אני קם לעבודה ומוציא את הכלבה לחצר כמו בכל יום. ברבע ל-6 שבאתי להחזיר אותה אני רואה שהכלבה לא נמצאת, ושהשרשרת של השער פרוצה". אביחי שהבין כי כלבתו נגנבה, נעזר בחבריו וברשתות החברתיות ופרסם אודות היעלמותה, ומספר שעות לאחר מכן, הגיע אדם זר והשיב את הכלבה באופן מוזר "בסביבות השעה 10:30 הגיע אדם בעל חזות מזרחית לבוש קפוצ'ון, נכנס לחצר ודפק בדלת. הוא אמר לאשתי שמצא את הכלבה שלנו קשורה לעמוד אבל התנהג מוזר, היה לחוץ שניקח כבר את הכלבה. אנחנו לא יודעים מי הבן אדם הזה וחושבים שכנראה הוא גנב אותה ונבהל מכמות הפרסומים שאנחנו מחפשים אותה ופחד שנלך למשטרה. הכלבה שלנו חזרה אחרי כמה שעות שהיא נראית מסוממת, חלשה, לא רוצה לאכול, וזו כלבה שבדרך כלל מלאה אנרגיות. מאז מצבה השתפר יחסית".

הכלבה נעלמה מחצר הבית – והוחזרה תמורת "פרס כספי"

מביתה של הילה במיתר, נגנבה כלבה מסוג רועה גרמני. לאחר שבועיים של חיפושים ארוכים ברחבי אזור באר שבע ותליית מודעות התקשר להילה תושב הפזורה הבדואית והשיב לה את כלבתה "הוא אמר שמצא אותה בפזורה ליד תל שבע. אמר שכנראה רצו להשתמש בה כדי להרביע אותה ושחררו אותה אחרי שראו שהיא מעוקרת. לא יודעת אם באמת זה ככה או שהוא הגנב ופשוט חשש שאפנה למשטרה ברגע שראה את המודעות. רק רציתי את הכלבה שלי בחזרה".

הגשת תלונה במשטרה?

"לא. ברכבים גנובים לא מטפלים, אז בכלבים גנובים יטפלו? הסתדרתי בלעדיהם".  

תמורת השבת הכלבה שילמה הילה למשיב סכום גבוה שהעדיפה לא לפרט "תליתי מודעות עם הבטחה לפרס כספי, הסבירו לי שסיכוי גבוה יותר ככה שיחזירו לי. הייתי משלמת גם עשרת אלפים שקלים רק שיחזירו לי אותה".

הושבה תמורת פרס כספי. הכלבה בל

גונבים גם בשעות היום

אם חשבתם שהגנבים מחכים שתלכו לישון, טעיתם. בכל רגע שהכלב לבדו בחצר הוא עלול להיגנב. כך גנבו את כלבת הפיטבול של אדיר אלקובי לאור יום, מרחוב בצלאל בשכונה ב' לפני כ-3 שבועות. "בשעה 14:30 בצהריים גנבו לי אותה מהחצר. כלבת פיטבול מעורבת ברועה גרמני. היא הייתה לפני התקנת שבב שהיה אמור להיעשות באותו שבוע".

הגשת תלונה במשטרה?

"לא. אין לי דרך להוכיח שהיא שלי כי היא בלי שבב. קיבלתי מידע איפה הכלבה נמצאת. עכשיו אני מבין שרוצים למכור אותה ואנסה להחזיר אותה אליי בכל מחיר".

ג'ויה, כלבת פקינז נגנבה מרחוב אבן עזרא בשכונה ד' לפני כחודש, כאשר שהתה בחצר הבית בשעה 17:30 בערב. מאז הבעלים מחפשים אחריה אך ללא הועיל. עשוי להיות כי כבר נמכרה למרבה במחיר. גם כאן הבעלים לא הגישו תלונה במשטרה.  

גם פקינזים, פומרניאנים וכלבים יוקרתיים אחרים על הכוונת של הגנבים

"ברגע שהכלב נגנב, הסיכוי למצוא אותו הוא קלוש"

חברת מועצת העיר יסמין סקס פרידמן שידועה בזכות פעילותה למען בעלי חיים, הביעה צער רב על התופעה "לבי נקרע. ברגע שנגנב כלב הסיכוי למצוא אותו הוא קלוש. גם את הכלבה שלי ניסו לגנוב פעם והשכן שלי הבריח אותם. מי שיכול שישאיר את הכלב בתוך הבית שהוא לא נמצא. וגם שתושבים יגישו תלונות במשטרה".

יסמין מסבירה: "לרוב גונבים כלבים גזעיים, לא מסורסים או מעוקרים, וזה כדי למכור אותם אחרי זה. חשוב לסרס ולעקר את הכלבים, והכי חשוב לשים שבב כדי לזהות אותם. צריך גם לאמץ כלבים שהם לא גזעיים, אותם לא גונבים". בשיחה חשפה יסמין גם תוכנית נוספת "אני רוצה להקים בעתיד גם סוג של "משמר בעלי חיים" בעיר. אני מקווה שאצליח להוציא את זה לפועל".

לאן "נעלמים" הכלבים?

גניבות הכלבים היא תופעה כלל ארצית. כלבים גזעיים נגנבים לצרכי הרבעה ומכירה למרבה במחיר, וכלבים גדולים נחטפים ומשמשים לקרבות כלבים ביישובי הפזורה הבדואית. במקרים רבים הכלבים נמצאים ללא רוח חיים לאחר שנאלצו לקחת חלק בקרבות אכזריים עד המוות. את הקרבות מנסים לשמור תחת מעטה סודיות. "כלב הוא כמו ילד" אמר ל'באר שבע נט' אחד התושבים. אך אם ילד היה נחטף, המענה לכך היה אחר לגמרי. כך נראו כלבים שהצליחו לברוח או חולצו מידי הגנבים, לאחר שככל הנראה לקחו חלק בקרבות.

כלב שנגנב חזר פצוע לאחר שכנראה עבר קרבות או התעללות קשה

"מי שקונה כלב ב-5,000 שקלים צריך לחשוב כמה כלבים היה יכול להציל בכסף הזה"

נועה שני, ס. יו"ר עמותת "באר שבע אוהבת חיות" פעילה כבר שנים למען בעלי החיים בתחומי העיר באר שבע, ויש לה ביקורת רבה בעיקר כלפי רוכשי הכלבים "תופעת גניבת הכלבים היא בראש ובראשונה באשמת כל מי שקונה כלב. ברגע שקונים כלב אז הוא הופך למוצר בעל ערך ואז אנשים גונבים אותם. מי שקונה גור גזעי ב-5,000 שקלים צריך לחשוב כמה כלבים היה יכול להציל בכסף הזה. מי שקונה כלבים תורם לתעשיית גניבות הכלבים. מי שגונב כלבים לא מתייחס אליהם כיצור עם רגשות אלא כמוצר להרבעות או לקרבות. תלכו לקנות כלב מעורב, יש יום אימוץ של 'באר שבע אוהבת חיות' בכל שבועיים".

הכלבים הופכים כלי לסחיטה באיומים

שלומי צ'צ'קס, מייסד ומנהל "מיזם 100", המשמש כמוקד פניות ארצי שמסייע באירועי התעללות וגניבות בע"ח, בשיתוף עם משטרת ישראל, מסביר על תופעת גניבות הכלבים "זו מכה מדינה ובחלק גדול מהמקרים אפשר למנוע את הגניבות על ידי התנהלות אחראית של הבעלים. לא להשאיר את הכלב לבד ככל האפשר ולהיות איתו בקשר עין. במקרים של פריצה לדירה יש יותר מעורבות של המשטרה ומעורבות של זיהוי פלילי, וכך עולה סיכוי למצוא את הפורצים".

שלומי הוסיף ואמר "תושבים לא נוהגים להגיש תלונות במשטרה כתוצאה מחוסר אמון, אבל אני ממליץ כן להגיש תלונה במשטרה. חל שינוי במשטרה בעניין הזה ויכול להיות שלמשטרה יהיה מידע מודיעיני שיסייע במציאה של הכלב".

שלומי תיאר בפנינו תופעה נוספת, שהיא סחיטה באיומים של בעלי כלבים "נתקלנו במקרים בהם גנבו לאדם את הכלב, ואז יצרו קשר עם הבעלים וסחטו אותו לשלם להם אלפי שקלים, איימו שאם לא ישלם אז יהרגו את הכלב. בהרבה מקרים בעלי כלבים מעדיפים לשלם".

"אם מישהו מהפזורה אומר לך שאת לא עושה כלום, אז את לא מתעסקת איתם"

רונית, פעילה למען בעלי חיים בעיר באר שבע ובסביבתה, תיארה כי האבסורד שנוצר בנגב הוא תוצאה של הפקרות "מרבית גניבות הכלבים הן לפזורה הבדואית. חד משמעית. לוקחים אותם להרבעות, קרבות, ואם הכלב עדין מידי אז הופך להיות "כלב פיתיון".

נלה, כלבת האסקי שנגנבה סמוך למרכז גילת בשכונה ד'

מה זה אומר?

"זה כלב שבגלל שהוא ביתי ומתוק אז נותנים לכלבי קרבות להתאמן עליו עד שהוא מת.

ומה קורה כשמנסים להחזיר כלבים?

"אם מפרסמים פרס כספי אז מתחילים ליצור איתך קשר. אומרים לך אם את רוצה את הכלב תביאי את הכסף כך וכך. כשהגעתי להחזיר פעם אחת כלבה אמר לי בטלפון בחור מהפזורה "אם זו לא הכלבה שלך את לא עושה כלום! הבנת?".

כלומר במילים אחרות,  ברור שמדובר בכלבה גנובה, אבל אם זו לא הכלבה הגנובה שלך אז עדיף לך לא להסתבך איתנו?

"חד משמעית". מנגד, מסבירה רונית, "יש המון אנשים בפזורה שאוהבים כלבים ואפילו מסכנים את עצמם כדי להחזיר אותם".

חשיפה: תיעוד בזכותו אותרה לבסוף הכלבה נלה לאחר שנגנבה משכונה ד' ליד מרכז גילת. בתיעוד נראים שני גברים הולכים איתה כשהיא קשורה. התיעוד הזה הוביל לבסוף את הבעלים אל הכלבה שאותרה הרחק מבאר שבע.  

את מעורבת מאוד בהצלת בעלי חיים באזור באר שבע, איפה המעורבות המשטרתית?

"במקרים בודדים המשטרה עושה משהו בעניין הזה. וזה אם אתה מכיר מישהו במשטרה. אם אני בחורה צעירה בלי משאבים מצליחה להחזיר כלבים, המשטרה לא יכולה? הם יכולים להגיע למקומות האלה אבל לא עושים את זה. שוטרים הסבירו לי שברגע שהם נכנסים אז ישר יודעים ומעלימים את הכלבים. יותר סיכוי שיחזירו לך את הכלב אם תציע כסף". בכל זאת מסבירה רונית כי "יש שוטרים שאוהבים בעלי חיים ועושים את זה כבדרך אגב".

יגואר נגנבה בזמן השבעה. ומאז לא חזרה. הילדה שהייתה מאוד מחוברת לכלבה לא זכתה להיפרד

לפי נתוני המשטרה, במהלך שנת 2017 הוגשו רק 20 תלונות לגבי גניבת כלבים בעיר באר שבע, בהם 3 כלבי רועי גרמני בלבד, משכונות נווה נוי ויא'. לפי נתוני המשטרה, ב-17 תיקים אחרים נגנבו כלבים מסוגים שונים מרחובות שונים בעיר.

55% מהגניבות - בשכונות ד' וג'

במהלך התחקיר שביצענו נחשפנו לעשרות גניבות כלבים בבאר שבע רק בחודשים האחרונים. מהתחקיר עלו מספר ממצאים מדאיגים. הראשון הוא כי מוקדי הגניבה המרכזיים הם סמוך למרכז גילת ומרכז אורן בשכונה ד', וכן באזור רחוב גוש עציון בשכונה ג'. יש כמובן להדגיש שאין הבטחה לכך שאלו האזורים הנפוצים ביותר לגניבה, אלא אזורים שבלטו במסגרת התחקיר שביצענו. מספר התלונות הבודדות (20) שהוגשו למשטרת באר שבע מנגד, לא תאמו את תוצאות התחקיר, והצביעו על גניבות ברחבי העיר, ולא במוקדים ספציפיים כמו מרכז גילת ומרכז אורן בשכונה ד'. 

אלא שנתוני "מיזם 100", המסייע כאמור באירועי התעללות וגניבות בעלי חיים, תמכו בתוצאות התחקיר שביצענו. לפני נתוני "מיזם 100", דווחו 98 מקרי גניבות כלבים בעיר באר שבע החל ממרץ 2016, בהם 31 משכונה ד', 23 משכונה ג' והשאר משכונות אחרות. למעשה אומרים ב"מיזם 100" כי לפי הנתונים שבידם, מקרי גניבות הכלבים בשכונות ד' וג' מהווים כ-55% מסך כל הגניבות בבאר שבע. 

גם רונית (שם בדוי), פעילה למען בעלי חיים בעיר באר שבע, תיארה תמונת מצב דומה לתחקיר שערכנו, והוסיפה מניסיונה האישי לממצאי "מיזם 100". רונית ציינה כי "יש המון גניבות בשכונות ד' ובשכונה ג' בפרט. אלו בתים ישנים עם גדרות נמוכות, בלי מצלמות אבטחה ומאוד קל לגנוב. גם יש פחות מודעות בשכונות האלו, משחררים את הכלבים בלי רצועה לטייל אפילו לבד ולחזור. אנשים לא מתייחסים למה שקורה להם מתחת לאף".

אם תאמצו כלב מעורב ותסרסו או תעקרו את כלביכם, פוחת הסיכוי שיגנב

הממצא המדאיג השני הוא שמרבית הכלבים שנגנבים הם כלבים גזעיים ולא מסורסים או מעוקרים. הכלבים המועדפים על הגנבים הם בייחוד מסוג רועה גרמני, כלבים שידועים כאינטליגנטיים, ומשמשים לצרכי שמירה ומרעה. כמו כן נגנבים כלבי פיטבולים הנחשבים לכלבים חזקים פיזית כדי לשמש לקרבות אכזריים, שמתנהלים על פי עדויות ביישובי הפזורה הבדואית בנגב, לשם טוענים תושבים, נגנבים מרבית הכלבים. כלבים מסויימים כמו פקינזים, פומרניאנים, וכלבי אסקי סיבירי נגנבים לאור ערכם הגבוה. הבעלים מנגד, מפרסמים שכלבם "אבד" ולא נגנב, וזאת מחשש שהגנבים ירתעו מלהחזיר את הכלב. במקרים רבים, פרסום מודעה עם פרס כספי מניע את המעורבים להחזיר את הכלב הגנוב, פרס כספי שהוא לא פחות מכופר.

פרטים לגבי יום אימוץ בעמוד הפייסבוק של "באר שבע אוהבת חיות".

בואו להרחיב את המשפחה בימי אימוץ! צילום באדיבות עמותת באר שבע אוהבת חיות

חוסר אמון במשטרה בטיפול בגניבות כלבים

ממצא מדאיג נוסף, שיכול היה לשפוך אור אמפירי על היקף התופעה, הוא כי תושבים כלל לא טורחים להגיש תלונות במשטרה לגבי גניבת כלבם, מה שמעיד על חוסר אמון הציבור בטיפול בתופעה במשטרה. אחת מבעלות הכלבים ששוחחנו עמה תיארה כי למרות שהגישה תלונה במשטרה ואף סיפקה פחית משקה אנרגיה שהשאירו הגנבים, במשטרה סגרו את התיק, וכלבה לא אותר עד היום.

ממשטרת באר שבע נמסר כי "תחנת באר שבע בכל אירוע של גניבת כלב מכל סוג נותנת מענה מיידי הכולל פעולות במישור הגלוי והמודיעיני. אם עולה חשוד מבוצע חיפוש לאיתור הכלב והחזרתו לבעלים". במשטרה הוסיפו כי "מיותר לציין כי לעיתים המדובר בתלונת גניבה אך ייתכן והכלב ברח. מומלץ לכל אדם שכלבו נגנב להגיע לתחנת המשטרה, להגיש תלונה ויקבל מענה לתלונתו".

על פי נתוני המשטרה, בשנת 2017 הוגשו רק 20 תלונות על גניבות כלבים בעיר באר שבע, אף שמספר הגניבות כפי הנראה גבוה בהרבה, בשל היעדר תלונות תושבים. כלל הממצאים שהועלו בתחקיר מראים כי ידם של הגנבים היא העליונה, וזאת בהיעדר הגשת תלונות וכיו"ב אכיפה מספקת. לכן, יש לנקוט במירב האמצעים כדי למנוע אפשרות שכלביכם יגנב.  

איך תשמרו על הכלבים שלכם?

הדרך הטובה ביותר לשמור על כלביכם היא קודם כל להכניס אותם לביתכם כשאינכם נמצאים, ולהשגיח עליהם ככל האפשר בעת נוכחותכם בבית. כמו כן, יש להתקין על כלביכם שבב שיוכל לאשש את זהותם במידה וימצאו. גם תג שם עם הטלפון שלכם על הקולר יוסיף. נוסף על כך, עולה חשיבות הסירוס והעיקור של הכלבים, כדי למנוע אפשרות שישתמשו בהם לצרכי הרבעה או מכירה. אם יש בידכם האפשרות, התקינו מצלמות אבטחה בביתכם, זה טוב גם לאבטחת הנכס שלכם, וגם מהווה גורם מרתיע בפני הגנבים, שעד כה, לא נתפסו חזיתית בעדשת המצלמה.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('d0b0c7c2-8fda-4e57-b83d-99c67892a329','/dyncontent/2024/3/17/a7a9b135-4a9e-4155-bd24-72abff96bf88.jpg',17627,'מכללה טכנולוגית 0324 אייטם',525,78,true,32654,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('d0b0c7c2-8fda-4e57-b83d-99c67892a329','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,true,32654,'Image','');},7]]);})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה