אתמול (שני) הגיעו שני מטוסי חמקן F-35 המתקדמים בעולם לבסיס חיל האוויר נבטים שבנגב, מהלך שנועד לחזק את העליונות האווירית של מדינת ישראל במזרח התיכון. מדובר באירוע יוצא דופן המהווה אבן דרך בהקמת טייסת שלמה שתכיל 50 מטוסים חמקניים עד שנת 2021. עלותו של כל מטוס עומד על כ-90 מיליון דולר כאשר עלותה של העסקה כולה נאמד בכ-7.5 מיליארד דולרים שישולמו מכספי הסיוע הביטחוני האמריקני.

המטוס האדיר באוויר. צילום דו"צ

יכולות המטוס החמקן החדש הF-35- חסרות תקדים בהיקפן. המטוס יכול להגיע למהירות מרבית של כ-1900 קמ"ש. בנוסף, הF-35 יכול לגמוע מרחק של 2,200 ק"מ בתדלוק אחד, כאשר ניתן לתדלק אותו גם באוויר. המטוס אף מאובזר בטכנולוגיות מיוחדות המאפשרות לתקוף את האויב מצד אחד, ומצד שני להיעלם ממכ"מי האויב בהרף עין. יכולת חדשה של הF-35 היא שהמטוס מסוגל לשאת תחמושת במשקל של כמעט פי שניים ממטוס F-16, מה שהופך אותו לקטלני אף יותר.

כאמור, ה-F-35 הידוע גם בשם מטוס "האדיר" הגיע אתמול לטייסת "נשר הזהב", אליה נבחרו אנשי המקצוע המובילים בחיל האוויר הישראלי. לכבוד המאורע ההיסטורי, קיימנו ריאיון מיוחד עם שניים מאנשי הצוות של הטייסת המתקדמת בישראל: רס"ם רועי עמר הממונה על מערך החימוש של המטוס ורס"ל דריה קוליק הממונה כראש צוות המנועים של המטוס.

רס"ל דריה קוליק, האישה היחידה בראש צוות המנועים

רס"ל דריה קוליק מבאר שבע התגייסה למערך הטכני של חיל האוויר ב-2008 ומאז צלחה אתגרים רבים. למרות הסטיגמות הקיימות, התגייסה דריה במכוון אל אגף המנועים בחיל האוויר, תפקיד שדורש מאמץ פיזי, יעילות תפקודית ועבודה תחת לחץ. מאז התגייסה אל אגף המנועים, שירתה דריה שנים בטייסות של F-16 וכעת היא האישה היחידה שגויסה אל צוות המנועים של מטוס ה"אדיר" ה- F-35 ואמונה על תחזוקת המטוס בשגרה ובחירום.


מה מיוחד בלהיות ראש צוות מנועים בטייסת של F-35?

מדובר במטוס מתקדם מדור חמישי עם מנוע חזק ויציב מקודמיו, דור חדש שהעולם כולו עוד לומד אותו. יכולות המנוע משפיעות באופן ישיר על יכולות התמרון של המטוס. זו גאווה גדולה ודבר מאוד מיוחד להיות הצוות הראשון שמטפל במנוע של מטוס ה"אדיר" העליון בחיל האוויר הישראלי.

עברתם הכשרה מיוחדת לקראת הגעת המטוסים?

לקראת הגעת המטוסים אנחנו עוברים הכשרה שהיא ממש מאפס, לומדים איך המערכות פועלות, את מבנה המטוס ואת אופי תפעולו, ובייחוד ספרות ייעודית למנוע המטוס. כל זאת במטרה להגיע למקסימום יעילות תפקודית בתחזוקת המטוס. אנחנו גרעין ההקמה ומכאן נכשיר ונלמד דורות 30-40 שנה קדימה, מדובר באירוע היסטורי.

כאישה היחידה בצוות המנועים, את מרגישה שניפצת סוג של תקרת זכוכית?

זה משהו לא מובן מאליו בכלל להיות בצוות המנועים של המטוס במיוחד לאור היותי אישה, הצוות מורכב מראשי צוות וחיילים אבל אני האישה היחידה המשמשת כראש צוות. אני מאמינה שאם אוהבים את המקצוע הכל אפשרי וזה נותן לי גאווה גדולה להיות האישה הראשונה במערך.

איך המשפחה הגיבה למינוי לתפקיד? איך את משלבת את התפקיד עם חיי המשפחה?

המשפחה והחברים מפרגנים ותומכים מאוד, זה משהו שאני עושה כבר כמה שנים והם מבינים את זה שצריך להקריב ולתת מעצמך. זה משהו שאני מאוד אוהבת לעשות ועושה המון שנים, לא הייתי פה אם לא הייתי מקבלת סיפוק. זה גורם לך לקום בבוקר עם חיוך וליהנות מזה. זו גאווה גדולה.

רס"ם רועי עמר, מ.ע חימוש - ממונה מערך החימוש של המטוס

רס"ם רועי עמר (37) מבאר שבע התחיל את דרכו בצה"ל לפני כמעט 20 שנה, מאז הספיק להתחתן עם אשתו יוצאת חיל האוויר, לגדל שני ילדים, ובו בזמן לפתח קריירה צבאית מרשימה. כעת מונה רועי לראש מערך החימוש של טייסת "נשר הזהב" ולצורך כך עבר הכשרה מקצועית ממושכת בארצות הברית לקראת הגעת המטוסים לארץ.

רס"ם רועי עמר- "מערכות החימוש של המטוס הן המתקדמות בעולם"

במה מתבטא תפקידך בטייסת?

אני ממונה בטייסת כמ.ע חימוש, כלומר אני אמון על כל מערכות החימוש של המטוס. תחתיי יש נגדים וחיילים שאחראים לחמש את המטוס, לבדוק את תקינות מערכות החימוש וטיפול בתקלות. מדובר בדרישות תפקיד מאוד קפדניות ואנו בתהליך איתור והצבה של טובי החיילים בחיל האוויר.

מה מיוחד במערכות החימוש של מטוס ה F-35 ?

ה"אדיר" הוא מטוס הקרב היחיד בו קיים תותח אינטגרלי ומכיל תא חימוש פנימי בבטן המטוס שלא מאפשר לאתר את כמות הנשק שנושא המטוס. בנוסף, מטוס ה-F-35 יכול לשאת כמות תחמושת רבה עד פי שניים בהשוואה למטוס F-16. מעבר לכך, מדובר במטוס שהוא דור חמישי ומביא איתו טכנולוגיות חדשות ויכולות שאין היום לחיל האוויר, לא מדובר בעוד סתם מטוס, אלא במטוס מיוחד שמסוגל להגיע לכל מקום.  

כיצד אתם מתכוננים לקבל את מטוסי הF-35?

בתקופה האחרונה עברנו הכשרה מקצועית ממושכת שכלל לימודים מקצועיים בארץ ובארה"ב, עברנו מעין הסבה כל אחד במקצועו עבור מטוסי הF-35, לימוד עצמי מקצועי והכנה מקדימה של המערכות. ראינו שאנחנו מוכנים לאירוע המורכב הזה וזאת בזכות הכנה מקדימה ושיתוף פעולה עם המדריכים האמריקאיים.



מה החשיבות של המטוסים במציאות הביטחונית במזרח התיכון?

מערך האחזקה בנבטים פועל על פי נהלים ידועים שמכינים אותנו לכל תרחיש, אנו מודעים לרגישות הרבה במזרח התיכון וכל אחד יודע את תפקידו ומבצע אותו במקסימום מאמץ להצלחה במשימה. לא יתפסו אותנו מופתעים.

איך אתה משלב את התפקיד התובעני עם חיי המשפחה?

לא קל לגדל שני ילדים כשהאבא לא נמצא. אשתי באה מרקע צבאי בחיל האוויר אז היא תומכת ומבינה את האילוצים, מתמודדים בזכות התמיכה בבית.

אתה מרגיש סיפוק מתפקידך למרות ההקרבה הנדרשת?

עשיתי מספר תפקידים בחיל האוויר והתפקיד הנוכחי הוא אתגר מאוד גדול שנותן לי אדרנלין. זו זכות גדולה להקים מערך חדש בחיל האוויר, וכשאני מגיע לפה אני מתרגש כאילו זה היום הראשון וזה נותן לי כוח להמשיך ולהגן על שמי המדינה ועל אזרחיה.

הגעת המטוסים לישראל היא נקודת הפתיחה לקראת הקמתה של הטייסת העליונה של חיל האוויר הישראלי. המטוסים הראשונים שיגיעו יאובזרו במערכות אמריקאיות, כאשר רק בעוד ארבע שנים יוכנסו המערכות הישראליות כגון קשר, לוחמת אוויר, שליטה ובקרה ומחשבים תוצרת כחול לבן. ישראל לא תהיה היחידה במזרח התיכון עם המטוסים המתקדמים, כאשר בעוד שנתיים תחל גם טורקיה לקבל מטוסי F-35 מארצות הברית.

מפקד בסיס נבטים תא"ל אייל גרינבוים אמר כי "כולנו מתרגשים, זהו עידן חדש למדינת ישראל ולחיל האוויר. הכנו למטוסים תשתיות ייחודיות, תפיסות ההפעלה שלנו בהדרכה, בהכשרה ובאחזקה ישתנו בהתאם כך שיתאימו לדור הזה של המטוסים".

עוד הוסיף גרינבוים: "עשינו הכשרה באורך של ארבעה חודשים בבסיס חיל האוויר האמריקני בפיניקס שבארצות הברית, בנינו סימולטורים מיוחדים שהכשירו אותנו כיצד לעלות בבטחה למטוס חד מושבי, אנו מרגישים מאוד בטוחים לעלות אל המטוס הידידותי הזה, שמביא איתו יכולת נוחה לטיסה - אבל הוא גם מכונת מלחמה אמיתית שיכולה לאפשר לנו לעשות דברים שלא עשינו עד היום".

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, שיקבל היום את מטוסי הF-35 ציין כי ״היום נקבל בבסיס חיל האוויר בנבטים את מטוס הF-35 האדיר, שמצטרף לשורותינו ויהווה עוד מרכיב בשמירת העליונות האוירית שלנו באזור. חיל אויר חזק משמעו צה״ל חזק וצה״ל חזק משמעו מדינת ישראל חזקה ועם ישראל חזק. יחד נשמור על ביטחון ישראל!״