לעסקים רבים אין מושג באיזה כיוון ואיך הם צריכים להתקדם ובעליהם פשוט לא יודעים לבחון את הסיכויים והסיכונים הנוכחים של העסק.

איך זה למצוא את עצמכם בדרך ללא מוצא? אתם מתוחים...מבולבלים...מאוכזבים. הימים חולפים אבל כלום לא קורה. אתם רב הזמן מנסים להתמודד עם בעיות בבנק, הנהלת חשבונות, תשלומי הוצאות, עובדים. מרגישים כאילו אתם תלויים מעל תהום ומנסים לא ליפול מצוק. אתם רוצים לקיים פעילות יעילה שתניב תשואה מקסימאלית אבל ספקים אילו צעדים יש לנקוט כדי להימנע מטעיות.

אולי כבר יש לכם כמה רעיונות, אבל אתם לא יודעים מאיפה להתחיל וכיצד ליישם אותם. וגם אם אתם יודעם, כל יום מביא אתגרים חדשים הדורשים את תשומת לבכם המיידית וכך אתם נשארים ללא כוחות ואנרגיה לפרויקטים אסטרטגיים שיביאו אתכם לרמה חדשה. הכנסות יורדות. פרסום אינו מוכר. לקוחות פוטנציאליים נשארים כאלה. רווח יורד. התמונה עגומה.

"לגדול או למות!" פתגם זה חל על הכול ובמיוחד כאשר מדובר בכוח החיים של עסק. עסק חייב להתפתח כל הזמן. אי אפשר להיות מרוצה מלצוף, צריך לשאוף  התקדמות ושגשוג. צריך לדעת מה לעשות קודם ומה אחרי זה, איך, איפה ולמה לעשות את זה. רעיונות צריכים להיות מסודרים בתוכנית ובפעולה מסוימת.

אתם ראויים לקבל את התמורה המקסימאלית מהעסק שלכם, את הפרנסה המכובדת, הערך הגבוה של הנכסים, אתם זכאית להצלחה הזו. וביחד עם זה אתם תקבלו סיפוק, חוסר מתח, הגשמה עצמית  והיכולת לשמור על אורך החיים הרצוי.

הפרדוקס הוא ככל שיותר אנשים מרגישים שהם לא זזים מהמקום הם יותר חוששים לאבד את הסטאטוס קוו שלהם ולשנות את הכיוון למרות ירידה בפעילות ובתוצאות של העסק. יחד עם זאת, כאשר עסק נמצא במשבר זה הזמן הטוב ביותר לנסות לשנות את הגישה ואת עקרונות הניהול.

הרשו לשאול, איך אתם מעריכים את המצב של העסק שלכם? הוא גודל לפי תכנון כל שנה, כל רבעון? הוא נסחף עם הזרם או שאתם שולטים בגורלו? אולי עכשיו פשוט זמן טוב ואתם אפילו לא מבינים שהעסק נמצא בקיפאון? למה כל כך הרבה עסקים מגיעים לנקודת קיפאון ותקועים בה?

הקיפאון הינו אחד המצבים הכי מפחידים בעסק. כמובן, הכי מפחיד זה פשיטת רגל אבל היא לא תבוא סתם משום מקום. לפני כן באה סידרת אירועים שמובילים את העסק לפשיטת רגל. קיפאון הוא אחד מהפעמונים הראשונים לכך.

קיפאון בעסק זה שפל, הפסקת התפתחות שמתמשכת זמן רב. איך נוצר מצב שהעסק שלכם הגיע למצב קיפאון? ראשית, בגלל היעדר מיקוד בצמיחה בכל ההיבטים שלו. שנית, חוסר ניסיון שלכם בבדיקה ובהבחנת נתונים עסקיים, השוואתם וניתוחם. בנוסף לכך, מחסור תוכנית שיווקית אסטרטגית מפורטת וחוסר יכולת להגדיר יעדים ברורים.

בעל עסק במצב קיפאון חייב להבין מדוע עסק שלו נמצא במצב בו הוא נמצא כעת.  לא להיות מאוים, לא להתרוצץ בבהלה וכן להפסיק להשתמש בשיטות קודמות כי הן לא יעילות כבר. תעצרו ותחשבו, אולי אתם יכולים להרוויח מהבעיות והצרות שלכם ואולי גם מהטעיות של המתחרים. אחת מהטעיות כאלה זה לעזוב את הבמה כאשר הופך להיות קשה מאוד. אבל אם אתם מסוגלים לחשוב באופן אסטרטגי, למשוך ולשמור על לקוחות הטובים, להפיק תועלת מהחולשות של המתחרים, אתם תוכלו במהירות להוביל את העסק שלכם להישגים גדולים, בזכות  אסטרטגיה מתמקדת בפיתוח של עסק תוכלו לקבל את הלקוחות החדשים שנמצאים בשוק ולהגדיל מכירות.

ובכן, אם הבעיה שלכם היא קיפאון של העסק מה יש לעשות כדי שהעסק יצא מהמצב הזה?

ראשית, צריך לנתח את כל הנתונים של העסק שלכם (כספיים, שיווקיים, כוח אדם וכו'). לא רק לפי חודשים אלא גם לפי קטגוריות. למשל, מספר לקוחות פוטנציאלים ומספר מכירות בפועל למוצר, מה סכום הקנייה ממוצעת, מה סכום רכישה אחת בממוצע אצל ספק מסוים. תנתחו את כל הנתונים הפיננסים (רווח גולמי, עלות המכירות, הוצאות שונות, עלות אשראי, עלות משכורות, נקודת איזון), תנהלו באופן שוטף תזרים מזומנים. ריכוז כל הנתונים באופן קבוע ייתן לכם אפשרות לבצע ניתוח נכון, להגיע למסקנות נכונות ולבנות אסטרטגיה נכונה.

לארגן תהליך אסטרטגי שיטתי שיספק ויתמוך בכניסה רצופה של לקוחות פוטנציאליים בכמות מתוכננת ולפתח מערכת יחסים עם לקוחות אלה כדי להפוך אותם ללקוחות קבועים.

משנה לשנה להגדיל את הרווח של העסק. ניתן להשיג את התוצאה זאת באמצעות שימוש בפוטנציאל שעדיין לא מפותח וכך להגדיל את היקף המכירות ואת שולי הרווח באופן משמעותי.

להיות מעדכן בכל הבעיות שקיימות בעסק ולדעת שתמיד אפשר להתגבר עליהן. ברוב המקרים ניתן לשפר את המצב.

להכיר את המתחרים, לדעת מה יתרונות שלהם ומה שונה ביניכם בשוק. כך תוכלו לנצח אותם או למצב את עצמכם להבדיל מהם. להבין מדוע לקוחות מסוימים מעדיפים לקנות מהמתחרים ולא מכם ולדעת איך לשנות את זה.

להכיר את סוגי מוצרים או שירותים חלופיים שלקוחות פוטנציאליים שלכם יכולים לקבל במקום אלה שאתם מציעים להם. יחד עם זאת, אתם צריכים לדעת להוכיח ללקוח בוחר בכם שהוא מקבל החלטה הנבונה ביותר. צריך לדעת לעודד את הלקוח לקנות.

כל פעולה ממוקדת בהתפתחות. כל צעד, כל התקשרות , כל השקעה, כל קשר עם לקוחות או עם שוק ממוקדים בצמיחה של העסק.

אלה רק כמה צעדים שתוכלו לבצע אותם כדי להזיז את העסק שלכם מהמקום הסטטי אל הדרך של הצלחה ורווחיות. ישנם עוד אפשרויות רבות ועליהן נדאג לכתוב לכם בהמשך.

 

אם אין צמיחה, אז הדמדומים הם קרוב. סנקה