מהפכת "המדבקות האדומות" מאיימת לחשוף את האמת על יצרני המזון

$(function(){setImageBanner('3e3b973f-01cc-43b0-90df-570d5ed24579','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,39323,'Image','');})

המהלך של משרד הבריאות חשף אותן בערוותן וגרם להן להודות סוף סוף באמת: המוצרים שמוכרים לנו בסופר בעייתיים בחלקם הגדול, הרבה יותר ממה שהיינו רוצים לחשוב

משרד הבריאות עושה קולות רציניים מאי פעם באשר לכוונתו לסמן מוצרים מזיקים שמכילים תועפות של סוכר, מלח (נתרן) ושומן רווי. ועדת הרגולציה שישבה בחודשים האחרונים על המדוכה ממליצה לקבוע רף בריאותי שכל מוצר שיחרוג ממנו יסומן במדבקה אדומה, בעוד מוצרים שיעמדו בתקן הבריאותי החדש יזכו למדבקה ירוקה. ויהיה גם איור עם כפיות הסוכר.

כבר שנים שתעשיית המזון מצליחה להדוף את הניסיונות של משרד הבריאות לסמן מוצרים המזיקים לבריאות. כעת, כששר הבריאות יעקב ליצמן מאותת שהוא מתכוון לנקוט פעולה, הוא שוב עתיד לעמוד מול לחצים.

תעשיית המזון והמשקאות מוציאה לפועל תוכניות מגירה להפעלת לחץ על משרד הבריאות בכדי לסכל את יוזמת "המדבקות האדומות" שהמשרד עומד לפרסם בימים הקרובים. אחד מבכירי חברות המזון הגדולות מבהיר ש – "בתעשיית המזון לא פראיירים. נגיע גם לראש הממשלה כדי שיתערב אם נצטרך, זה לא ייגמר ככה".

המסר ברור: תעשיית המזון תשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי שמסקנות ועדת הרגולציה לתזונה בריאה של משרד הבריאות לא יהיו מרחיקות לכת ולא ייצאו לפועל .

בכירי תעשיית המזון מבינים שהם בבעיה. משרד הבריאות מתכוון לחייב אותם בסטנדרטים מחמירים לסימון מוצרים, שיחייבו אותם לסמן במדבקות אדומות יותר ממחצית מהמוצרים שהם מוכרים כבר בחודשים הקרובים.

העובדה שתעשיית המזון תצטרך לסמן כ-60% המוצרים בסופרמרקט  - כיוון שהם מכילים כמות גדולה של סוכר, נתרן ושומן רווי - מעידה לא מעט על הבעייתיות בחלק גדול מהמוצרים שהיא מוכרת לנו כיום. וזה עוד כאשר משרד הבריאות החליט משום מה להקל לא להכניס לחובת הסימון במדבקות רכיבים בעייתיים כמו חומרים משמרים וצבעי מאכל מלאכותיים, מה שהיה מעלה עוד יותר את שיעור המוצרים המסומנים.

והתגובה של נציגי תעשיית המזון לנושא -

"הם מטורפים, לחייב אותנו לסמן כ-60% מהמוצרים זה לא הגיוני בעליל, המודל הצ'יליאני שעליו משרד הבריאות מתבסס - מגוחך".

תעשיית המזון טוענת שהחובה לסמן מוצרים לא בריאים תפגע ביבוא, תגרום לעליית מחירים ותפגע אנושות ביצרנים קטנים שלא יוכלו לעמוד בעלויות הכלכליות.

הנזק לציבור ולילדים:

המהלך של משרד הבריאות חשף אותן בערוותן וגרם להן להודות סוף סוף באמת: המוצרים שמוכרים לנו בסופר בעייתיים בחלקם הגדול, הרבה יותר ממה שהיינו רוצים לחשוב

משרד הבריאות צריך להישאר איתן בדעתו מאחר ומדובר במאבק על בריאות הציבור והילדים. מדינת ישראל מדורגת במקום הראשון באירופה מבחינת השמנה ועודף משקל ובמקום השלישי בעולם מבחינת השמנה ועודף משקל אצל ילדים. לא מדובר בנתונים של מה בכך ויש להם השלכות מרחיקות לכת בכל הנוגע לתחלואה ולכסף שמוציאה המדינה מדי שנה על טיפול במחלות שהשמנה מולידה.

החשיבות שבסימון שלילי של מוצרים במדבקה אדומה היא כפולה: הראשונה היא לתת לצרכן את הידע והאפשרות לבחור בצורה קלה יחסית האם הוא רוצה להכניס לעגלה מוצר לא בריא. הצרכן אולי יודע שהוא בוחר לקנות מוצרים לא בריאים כשהוא שולח את היד למדף המשקאות הממותקים או החטיפים, אולם רבים מהצרכנים יופתעו כשיגלו מדבקות אדומות על מוצרים כמו גבינות צהובות, מעדנים, קוטג', חטיפי אנרגיה, מרקים ועוד.

המשמעות השנייה היא בהשפעה הצפויה שתהיה לסימון על הרכב המוצרים. למשרד הבריאות אין דרך חוקית לחייב את חברות המזון לשפר את הרכב המוצרים שלהם. ה"שוט" היחיד שלו על התעשייה הוא לחייב לסמן את המוצרים כבעייתיים ואז לקוות שהחברות ישפרו את המוצרים כדי לקבל מדבקה ירוקה ולא אדומה. סביר שדד ליין שירחף מעל ראשן יגרום גם לחברות המזון בישראל להאיץ ולהרחיב את תהליכי שיפור המוצרים בהם הן התחילו לפני מספר שנים.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('a9772a33-c1fa-4d01-8e3f-0a048316b3a5','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,39325,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה