יחידת החילוץ הבאה: צבא של רובוט-ג'וקים שפותחו בבאר שבע

$(function(){setImageBanner('0860516d-7404-4441-a38b-d10684e9f865','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,33920,'Image','');})

חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון פיתחו רובוט מזערי דמוי ג'וק שמסוגל לתמרן עצמו באופן סיבובי, ובעתיד יוכל לשמש להצלת חיים במקרים של אסונות ורעידות אדמה.

מצבי חירום ואזורי אסון דורשים טכנולוגיות מיוחדות, ושוב אוניברסיטת בן גוריון מציגה עוד פיתוח חדשני שעשוי להציל חיים –הרובוט-ג'וק. הרובוט החדשני ששמו סטאר 1 (star 1) מכונה גם רובוט-ג'וק בשל גודלו המזערי – כ12 סנטימטרים בלבד, ולמעשה הוא הרובוט הראשון המופעל על ידי מנוע זעיר אחד בלבד. הרובוט החדשני מאפשר לראשונה תמרון מלא בכך שהוא מסוגל לנוע לא רק קדימה ואחורה, אלא גם לבצע סיבובים ימינה ושמאלה.

ד"ר דוד זרוק, מרצה בכיר באוניברסיטת בן גוריון וחוקר במחלקה להנדסת מכונות פיתח את הרובוט החדשני יחד צוות מומחים להנדסת מכונות ורובוטיקה מאוניברסיטת בן גוריון ומאוניברסיטת סטנפורד בארה"ב.

פריצת הדרך שהתגלתה בעקבות ''תקלה''

יום אחד ערך ד"ר זרוק סימולציה ברובוט המזערי שבנה במעבדה להנדסת מכונות והבחין כי במקום לנוע ישר, הרובוט הזעיר שבנה פונה הצידה. תחילה היה משוכנע ד"ר זרוק כי מדובר בתקלה ברובוט, אך לאחר שחקר זאת לעומק גילה כי לא רק שלא מדובר בתקלה, אלא כי בזה הרגע הגיע לפריצת דרך בתחום הנדסת המכונות ושבר את אחד המיתוסים הגדולים במכניקה הרובוטית שגורסת כי רובוטים נעים אחורה וקדימה בלבד.

לראשונה, הרובוט הזעיר הצליח לנוע לצדדים ולהשלים סיבוב מלא בתנועתו. "מצאתי שבעזרת רגל קשיחה אחת מתוך סט של שש רגליים ניתן לייצר תנועה מלאה", הסביר ד"ר זרוק כיצד התגלתה במקרה פריצת הדרך.

מה כל כך חדשני בזה שרובוט זז ימינה ושמאלה?

"אם נשווה את זה לנהיגה ברכב, דמיינו שאתם פונים ימינה ושמאלה כשאין לכם הגה בכלל", הסביר ד"ר זרוק. "הרובוט עומד בכל זמן נתון על שלוש רגליים, שתיים בימין ואחת בשמאל ובצעד הבא שתיים בשמאל ואחת בימין. כשמאיצים בזמן ששתי הרגליים מצד ימין  הרובוט פונה שמאלה, ובצעד הבא, כששתי הרגליים מצד שמאל הרובוט יפנה ימינה. כדי להמשיך את הסיבוב, מאטים ומאיצים שוב ושוב. כך מקבלים מצב שבו הרובוט פונה בכל זמן לכיוון מסוים. כל החלפה של צעד נמשכת עשירית שנייה".

הרובוט-ג'וק שעשוי להציל את חייכם. צילום מתוך יוטיוב

מדוע פותח הרובוט בדמות ג'וק?

"לרובוטים זעירים דמויי־חרק יש לרוב יכולת תנועה ומעבר שהיא גדולה מזו של רובוטים עם גלגלים כשמדובר בסביבה שהיא אזור לא בנוי - כמו הריסות מבנים, חול או בוץ. גם כשבועטים בג’וק, הוא ממשיך לרוץ, ג’וקים הם דינמיים, חזקים ויציבים, ולכן מהווים מקור השראה להרבה רובוטים". הסביר ד"ר זרוק.

יחידת החילוץ הבאה: צבא של רובוט-ג'וקים

הפיתוח המכני החדשני מרגש את צוות החוקרים, בעיקר בשל השימושים הרבים שהפיתוח עתיד לאפשר : "אנחנו רוצים לפתח רובוטים קטנים למטרות של חילוץ והצלה ולמטרות רפואיות, ולכן אנחנו רוצים למזער את הרובוטים כמה שניתן. המזעור הוא מה שחשוב לנו, וכדי למזער כמה שיותר צריך לפשט את המכניקה ולהקטין את מספר המנועים”. ד"ר זרוק מסביר גם כי "גם הקטנת מספר המנועים היא קריטית, שכן מנועים זעירים נוטים להיות פחות יעילים אנרגטית".

"אחת מהאפשרויות לשימוש עתידי בפיתוח היא שליחת צי של ג’וקים לסרוק ולצלם אזורים שבהם אדם לא מסוגל להימצא דוגמת אזורי אסון. הרובוט היה עשוי להיות יעיל באירוע חירום כמו קריסת החניון ברמת החייל, שם פתחי ההריסות היו קטנים ולסריקה נדרשו רובוטים זעירים וזולים שיכול להיות שלא יחזרו. הרובוט יוכל לסייע גם לאיתור נפגעים וגם להעביר באמצעותו אספקה כלשהי”.

ד''ר דוד זרוק צילום מאתר Designandrobotics

העתיד מלא אפשרויות

החוקרים עדיין לא בטוחים מה יהיה ייעודו של הרובוט־ג'וק החדשני, אך הם בטוחים שמדובר בתגלית מרעישה: "שברנו מיתוס, והוכחנו שאפשר עם מנוע אחד לנוע קדימה, אחורה ולהסתובב. פיתוח כזה גורם לאנשים לחשוב פשוט יותר. אנחנו מאמינים שהמחקר הזה עשוי למשוך את הרובוטיקה לכיוון של פשטות מכנית וביצועים גבוהים".

הגל השני של רובוטים מתוחכמים

לפני כחודשיים הציג ד"ר זרוק פיתוח רובוטי ראשון מסוגו בעולם -  רובוט בשם SAW (Single Actuator Wave-like robot) שהיה הרובוט הראשון שמסוגל לייצר תנועה גלית טהורה על ידי שימוש במנוע אחד בלבד. הרובוט שיוצר בהשראת תנועת הנחשים מסוגל לטפס, לקפוץ ואפילו לשחות ומיועד למטרות רפואיות, תחזוקה, חיפוש והצלה וביטחון.

לישראל סיכוי של 2.49% לספוג רעידת אדמה

דוח סיכונים עולמי, היוצא לאור אחת לשנה על ידי האו"ם, הציג בדו"ח האחרון את רמת המסוכנות של מדינות העולם לספוג אסונות טבע. הדוח, ששקלל נתונים וקבע אחוזי סיכון ב-173 מדינות בעולם, מסתמך על אירועי עבר כגון רעידות אדמה, סופות, שיטפונות וכן אירועי בצורת, עליית מפלס מי הים בערי חוף ועוד.

ומי המדינה הבטוחה בעולם?

במקום הראשון ניצבת קטאר, שבה הסיכוי להיפגע מאסון טבע הוא כמעט אפסי (0.1 אחוז). במקום השני ניצבת מלטה (0.61) ובמקום השלישי ברבדוס (1.16). במקומות האחרונים ניצבות ונואטו 36.43%, טונגה 28.23% והפיליפינים 27.52%. בכל הקשור לאסונות טבע, ישראל מדורגת מצוין - המקום ה-14, עם 2.49 אחוזי סיכון בלבד. עם זאת, הסיכוי עדיין קיים ובמידה ואסון שכזה יתרחש בישראל פיתוחים כמו הרובוט-ג'וק וSAW יוכלו לסייע בהצלת חיים.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('41c46904-8b86-41c1-be9e-389f99e3b3d1','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,33922,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה