הד"ר הערבי-מוסלמי שהחייה מחדש את כתביו של רבי סעדיה גאון

$(function(){setImageBanner('2563b819-3dbd-42ec-a9f1-e5d55ee7bada','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,33969,'Image','');})

200,000 שקלים- זוהי גובה המלגה שקיבל הד"ר הערבי-מוסלמי, נביה בשיר, לטובת השלמת המהדורה החדשה לפירושי חכם הדת היהודית, הרב סעדיה גאון לספר בראשית. "החלטתי שיהיה נכון להאדיר את מפעלו".

ד"ר נביה בשיר, שקיבל את תואר הדוקטור שלו מהמחלקה למחשבת ישראל בטקס שהתקיים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב בחודש יוני השנה, זכה בימים אלה במלגת משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל ע"ש צבי ינאי למשך שנתיים (200 אלף ש"ח) להשלמת התקנת מהדורה חדשה לפירוש רב סעדיה גאון לספר בראשית.

ד"ר בשיר הוא ערבי מוסלמי, יליד סכנין ותושב ירושלים המלמד עתה באוניברסיטת ביר- זית שליד רמאללה. הוא כתב את עבודת הדוקטורט שלו בהנחיית פרופ' דניאל לסקר. אין זו הפעם הראשונה שבשיר זוכה בפרס על הישגיו האקדמיים. בעבר הוא זכה בפרסים ומלגות יוקרתיות לחוקרים מצטיינים בשלב הדוקטורט כגון פרס קרן ישראל-שוויץ, בפרס קרן דן דויד, פרס ע"ש פרופ' נפתלי וידר המנוח, פרס מכון בן צבי למורשת יהדות המזרח, פרס קרן הגליל באנגליה ועוד. 

"אין לציבור הערבי מושג מהי יהדות", ד"ר בשיר. (צילום: דני מכליס)

את התואר הראשון שלו בלימודי מדעי המדינה וסוציולוגיה, למד ד"ר בשיר באוניברסיטה העברית בירושלים, שם נחשף למושג "הזהות היהודית" אשר העלה בו שאלות רבות. "אחרי הרבה שנים הבנתי שאם אני רוצה להבין את הנושא אז עליי לחזור אל המקורות".

בשנת 2012 הוציא ד"ר בשיר לאור בביירות מהדורה מפורשת של ספר הכוזרי לר' יהודה הלוי  – אחד מספרי היסוד החשובים ביותר של הפילוסופיה היהודית – בערבית. הוא בחר לפתוח את המהדורה במאמר מאת ד"ר אהוד קריניס, שאף הוא עשה את עבודת הדוקטורט שלו במחלקה למחשבת ישראל באוניברסיטה, בהנחיית פרופ' לסקר. 

מפעל התקנת מהדורה ערבית לספר הכוזרי חשף את אחת מיצירות המופת של התרבות היהודית לעולם דובר הערבית וכך השיב אותו למרחב התרבותי בו נוצר (ספר הכוזרי נכתב במקור בערבית-יהודית).

ההליכה אחורה בזמן ובכתי היהדות הייתה לא פשוטה עבורו, והוא מעיד כי בהתחלה לא הבין כמעט דבר. ד"ר בשיר החל לחשוף את עצמו לחומרים מהספרות היהודית-ערבית באופן הדרגתי למעלה מ-10 שנים, כשתחילה למד על היהדות בעיקר מהספרות של רבי יהודה הלוי (ספר ה"כוזרי"), עד שהגיע להגותו של רבי סעדיה גאון.

למד על היהדות בעיקר מהספרות של רבי יהודה הלוי. (פסלו של ריה"ל בחצר מוזיאון ראלי "זיכרון ספרד", קיסריה)

כשהחל ד"ר בשיר לקרוא את כתביו של הרב סעדיה גאון, הוא מעיד כי התחבר אליה מאוד "כשפניתי לספרים שלו באמת מצאתי איש גדול עם הרבה הגות. לטענתו, ליהדות האורתודוקסית של היום אין קשר לאותה יהדות 'אנושיתשמציג הרב סעדיה גאון".

לכן ד"ר בשיר רואה בהאדרת מפעלו של הרב סעדיה גאון כדרך בה יוכלו יהודים להכיר את השורשים שלהם טוב יותר, מלבד הידע הקיים זה מכבר על אותם חכמי דת מוכרים של רש"י או ריה"ל, ד"ר בשיר רואה בכך גם אמצעי להסברת העולם היהודי והמושג "זהות יהודית" למגזר הערבי: "אין לציבור הערבי מושג מהי יהדות ואני חושב שהבורות משני הצדדים היא מאוד מקשה בהליכה אחד לקראת השני".

החיבור שלו ליהדות התחיל עוד כשגר בסכנין שבגליל, "בילדותי ביקרתי רבות בירושלים ונחשפתי לעולם היהודי-חרדי שריתק אותי. כאשר בגרתי והתחלתי להתעניין בנושא, הבנתי שלא אוכל ללמוד את ההוויה היהודית בעידן המודרני מבלי להתחבר למקורות שלה".


עם סיום לימודי הדוקטורט שלו בתחום מחשבת ישראל, קיבל ד"ר בשיר ביוני האחרון את הבשורה כי הוחלט להעניק לו את מלגת משרד המדע ע"ש צבי ינאי, בגובה של כ-200,000 שקלים, על מנת להתקין מהדורה חדשה לפירושיו של הרב סעדיה גאון לספר בראשית. "זוהי בעצם התחנה הבאה, זה פרויקט מאוד גדול ומאתגר. יש לי המון אמפתיה כלפיו, לכן החלטתי שיהיה נכון להאדיר את מפעלו". 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('794bf3d2-a7df-4318-ac9f-cdbd29650e09','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,33971,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה