חשד לגזענות בסניף "המשביר לצרכן" בקניון הנגב

$(function(){setImageBanner('5834c7c0-493f-4cbf-9c80-b6543e026485','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

עד לפני כמעט חודש לא ידעה ספא חסן כי טעות קלה בשיקול הדעת שלה תוביל לשרשרת של התנהגויות בוטות וגזעניות כלפיה.

בסוף חודש יולי הגיעה ספא חסן, צעירה בת 19, יחד עם חברתה לחנות "המשביר לצרכן" בסניף קניון הנגב. חסן וחברתה הגיעו למחלקת הבשמים, ולדבריהם, לא נמצאה דיילת באזור, ולבושם שבו התעניינו השתיים לא הייתה קיימת אריזת ניסיון (טסטר). בשיקול דעת מוטעה של הרגע, החליטו השתיים לפתוח אריזת בושם חדשה מהמדף, מבלי שבכלל עשו בו שימוש, רק על מנת לוודא שהמוצר בו התעניינו הוא אכן המוצר שאותו רצו לקנות.


משהחזירו את המוצר הפתוח למדף ופנו לכיוון היציאה מהחנות, רדפה אחריהן קב"טית הסניף, אך במקום לבקש מהשתיים להיכנס למשרד לבירור- שחררה הקב"טית את חברתה של ספא לדרכה ואת האחרונה הובילה למשרד לבירור. זה הזמן לציין כי חברתה של ספא חסן הינה בחורה צעירה יהודייה שלבשה מדי צה"ל, בניגוד לספא שמבחינה חזותית הייתה לבושה צנוע מאוד עם חיג'אב על ראשה וחזותה- ערבי.

מהרגע בו נכנסו ספא והקב"טית למשרד, אירעה שרשרת אירועים פוגעניים כלפיי הצעירהבמשך מספר שעות עוכבה ספא במשרדי החנות, כשהקב"טית חיפשה להאשים אותה בגניבה, "לא קמתי והלכתי כי לא ידעתי בכלל שהיא לא יכולה לעכב אותי, זו פעם ראשונה שקורה לי דבר כזה. פחדתי שיפתחו לי תיק או משהו" סיפרה ספא.

כשנכנסו למשרד, התקשרה ספא לעובדת הסוציאלית המטפלת בה ובמשפחתה, אדווה אלמועלם, אשר הגיעה למקום וביקשה לדבר עם הקב"טית ביחידות, אך האחרונה סירבה לכך בתוקף בטענה כי אינה מוכנה להשאיר את ספא לבד במשרד או בחנות. "שמעתי אותה בטלפון בוכה ונסערת. ספא היא בחורה מאוד אצילית, מחייכת בעדינות והיא לא ילדה שעונה בחוצפה" העידה עליה העו"ס אדווה אלמועלם. כששאלה אדווה את הקב"טית מדוע עצרה רק את ספא, על אף שהייתה עם בחורה נוספת, מספרת אלמועלם כי זו ענתה לה בהכללה ש"בחורות רבות מהפזורה הבדואית נוהגות באופן כזה". ספא, אגב, אמנם מוסלמית בדתה, אך היא אינה נמנית עם האוכלוסיה הבדואית.

"ספא היא בחורה מאוד אצילית, מחייכת בעדינות והיא לא ילדה שעונה בחוצפה"

בכל אותו זמן הציעה ספא לקב"טית כי תשלם על המוצר שרכשה, מאחר והבינה את טעותה, אך הקב"טית סירבה והזמינה למקום משטרה באשמת גניבה. משהגיעו השוטרים למקום ושמעו את השתלשלות האירוע, הם הסבירו כי על פי חוק אין ביכולתם לעשות דבר בנושא מאחר ולא נגרם נזק לרכוש וביקשו לשחרר את ספא מהמקום. "אני יודעת שעשיתי משהו שהוא לא במקום, אבל ההתנהגות שקיבלתי היא מאוד לא מוצאת חן בעיניי. זו הייתה התנהגות מאוד מזלזלת" אמרה ספא.

השוטרים ביטלו במקום את התלונה, וספא הגישה את כרטיס האשראי שלה לקב"טית. בהמשך הקב"טית דרשה מספא לכתוב מכתב התנצלות על מה שעשתה. אחרי ויכוח בין העובדת הסוציאלית לקב"טית, הוחלט כי ספא תחתום על מסמך שבו היא מתחייבת לשלם על הבושם, על סך 397 ₪, בתאריך שנקבע מראש, ולא- תתבע אותה חברת "המשביר לצרכן".


למחרת הגיעה אדווה העובדת הסוציאלית לסניף, כדי לדווח למנהל החנות על האופן הגזעני והבוטה בו נהגו במטופלת שלה, אך בדרך למשרד נתקלה במנהלה הישיר של הקב"טית, "כשהגיע המנהל שלה הוא צעק עליי 'מה הבעיה שלך?! מה את רוצה?! למה באת?!' והתחיל לדבר אליי באופן מאוד מגעיל", סיפרה אלמועלם. "הוא אמר לי שמנהל הסניף לא יכול לקבל אותי, מבלי שבכלל שאל אותו, וכשאמרתי לו שאני לא זזה מהמקום עד שאני רואה את המנהל הוא איים עליי שיוציא אותי בכוח" הוסיפה. לאחר מסכת ויכוחים רבה, הצליחה אדווה להגיע למנהל הסניף, הוא התנער לחלוטין מאחריות לגבי המקרה החריג הזה.

אחרי כל מסכת האירועים הגזעניים שעברה בחנות, החליטה ספא לעורר את מודעות הציבור בנוגע לחוויה הלא נעימה שעברה, על ידי פוסט שכתבה בדף הפייסבוק בשבוע האחרון. לא עבר יותר מידי זמן עד שהתגובות החלו לזרום לפוסט, אך הן לא היו מסוג התגובות שציפתה לקבל- במקום תגובות תומכות ואוהדות מצד התושבים, ספא נחשפה שוב לגידופים ולקריאות גזעניות, שבעיקרן טענו כי התנהגות זו נתפסת כ"לגיטימית" בחברה הערבית. "התגובות היו מזעזעות ומאוד לא במקום כתבו לי שם שבטוח רציתי לגנוב את הבושם אבל שבסוף פחדתי והשארתי אותו שם. התגובות היו גזעניות מאוד".

בסופו של דבר, מאחר וחששה מתביעה מצד החברה ועל פי ההסכם שחתמה מול הקב"טית, הגיעה ספא ביום שישי האחרון אל הסניף ושילמה על המוצר שפתחה.

מהנהלת המשביר נמסר: "נבהיר כי בכל מקרה טופלה בנימוס ובכבוד המתאימים"

מהנהלת "המשביר לצרכן" נמסר: "המידע המוצג בפנייתכם הינו חלקי ואינו משקף נאמנה את מצב הדברים שהתרחש. אנו מתייחסים באופן שוויני לכלל לקוחותינו וניסיון לייחס התנהלות מיוחדת ללקוח בשל מוצאו או עדתו אינו הוגן אך בעיקר אינו נכון. במקרה הספציפי המובא לעי"ל- הלקוחה שפתחה את הבושם/ארוע לקחנות- היא זו שטופלה. במקרה של חשד לאירוע לקחנות אין זה רלוונטי מבחינת החברה מהו מוצאו, עדתו, מינו או כל מאפיין אחר של האדם למעט עובדות המקרה והראיות הקיימות לחשד ללקחנות. על מנת לשמור על כבוד הגברת אנו נמנע מלהתייחס לפרטי המקרה אך נבהיר כי בכל מקרה טופלה בנימוס ובכבוד המתאימים".

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('97192b2d-7588-4561-8832-8444e3e3e676','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה