המספר  הרב של התיאורים למושג "טרנד" כמוה כמספר הטרנדים שמגיחים מדי שבוע במדורי האופנה. הטרנדולוגים עוסקים בשאלה האין סופית מה גורם למוצר אחד להפוך לפריט חובה, ואילו לאחר להיעלם.  איזו סקלה של צבעים תהפוך לדבר הבא ומה כבר שייך לאתמול? מי שיגלה את נוסחת הפלא, ישפיע על ההתנהגות הצרכנית, ויחולל שינויי אופנתי וכלכלי.

ירין שחף, מנהל את בית הספר המוביל בישראל למקצועות היופי, כבר קרוב לשלושה עשורים. בוגריו הם ה-"ויז'ואליסטים" של העתיד, כישרונות צעירים המהווים את הדור הבא של אמני ה-"טוטאל-לוק" המתמחים במקצועות  האיפור, הסטיילינג והתסרוקות. עבור אותם אנשי יצירה ועבור מובילי הדעה באשר הם, מציג מידי שנה שחף את תחזית מגמות היופי לשנים הבאות.

איך יוצרים תחזית?

שחף: "כדי ליצור תחזית מהימנה ככל האפשר, כזו שתדייק בממצאים שלה, אני נעזר במחקרים, בשיחות עם אנשי מפתח, טרנדולוגים עמיתים,  ויוצר מחקר משלי. המחקר מתבסס על הלכי רוח בעולמות הכלכלה, הפוליטיקה, הסוציולוגיה והעיצוב. תחזית טובה מנסה 'לנבא' את רצונות האנשים בכלל ואת ההתנהלות העיצובית והצרכנית בפרט."

כיצד הופכת תחזית אופנה מעוד רעיון לתופעה חוצה-קהלים?

שחף: "התשובה טמונה  בצמד המילים ההפכפך – תחזית/טרנד. כולנו רוצים להיות שונים ומיוחדים, אבל מצד שני, רוצים להיות כמו כולם. תחזית מוצלחת מכתיבה את הדבר הבא - זה שכולם מדברים עליו. טרנד הוא נוהג צרכני המתפשט במהירות ומסמן לקהל אשר מבקש להרגיש שייך. זהו צורך בסיסי אנושי. כולם רוצים להיראות שונה ומיוחד אבל להידמות לאחרים. המובילים האופנתיים הם הראשונים שמאמצים את הטרנד והם גם אלה שזונחים אותו לטובת הדבר הבא. דוגמא מצוינת היא הפייסבוק. אנשים הצטרפו כי 'כולם היו שם', ואז לאט-לאט מתחילים לעזוב בדיוק מאותה הסיבה. הטרנד העכשווי הוא קבוצות חברתיות בעלי תחום עניין משותף כדוגמת LinkedIn אוPinterest. 

איך אני יכול להפוך שותף בהובלת טרנד?

מגזין התחזיות לשנים 2017/18 מצטרף לתחזיות היופי והעיצוב שיוצר ירין, כבר משנת 2014. תהליך יצירת התחזית מאפשר לכול אמן ותלמיד ליצור לעצמו "מעבדה פרטית משלו" ולהפוך שותף פעיל בהובלת מגמות. מקורות ההשראה לתחזיות   2017/18 -מגיעים משלושה כיוונים שונים. כל מקור הינו מעיין של דימויים עצמאיים, אולם חיבור וסינתזה של שלושתם, דרך תהליך פרוק והרכבה, מעניק ערב רב של דימויים ואסוציאציות המהווים יחד את הצבעים, המרקמים והסגנונות של 2017/18.

מהן  ההשראות לשלושת המגמות העתידיות?

BLACK&WHITE FILMS: 1     

השראה זו לקוחה מראשית ימי הקולנוע, בהם כיכבו סרטים "אילמים" בשחור לבן. התזמורת ישבה מתחת לבמה ושימשה כפס הקול של הסרט. עיקר ההשראה למראות אלה נבעה מהתרחשות באולם בעת ההקרנה: ישיבה בצוותא באולם האפל, ההתלחשויות בקהל, האור הבוקע מן המסך אל תוך האולם החשוך. מתוך אלה מגיעים צבעים ניגודיים של שחור לבן, מעט מרושלים אך בעלי נוכחות.

איפור: בסיס מייק-אפ במרקם מאט ומונוכרומטי, כמראה השחקניות בהוליווד, בשנות ה-40 של המאה הקודמת. השפתונים והצלליות בצבעים הקלאסיים יפנו את הבמה לגווני אפור כענני גשם, כחול כמדי שוטרים, סגול מעושן ושחור פחם. "טעויות" באיפור מתקבלות בברכה, סיומת מרושלת ולא אחידה של קו האיילינר, לצד תוספות של חומרים תלת-ממדיים, למוצרי איפור שעד כה היו "שטוחים". מראה גבות "לא עשוי" בגוון בהיר יותר מצבע השיער ועם סממנים  גראפיים כמו פסים, נקודות, ועוד.

שיער: יצירת "מסגרת" לפנים. הסתרת המצח והגבות. צביעת השיער בגוון אגוז לוז.

תחזית לייצור מוצרים: השפתונים והליפ-גלוסים, יועשרו באלמנטים מחזירי אור ויפותחו ערכות הכוללת שפתון ואבקה מבריקה לשימוש מעל השפתון. עיגולי פלסטיק קטנטנים, עם דבק מיוחד, ישמשו ל"עיבוי"  האיילינר ואיפורי השפתיים.

2Peru

לחופי האוקיינוס השקט שוכנת מדינה שרוב תושביה הינם בעלי שורשים אינדיאניים. פרו מאופיינת בפיוז'ן של תרבויות. עולם האופנה יושפע מבגדי הפולקלור הפרואנים העשירים בהדפסים גאומטריים וצבעוניים. גווני התחזית מתבטאים בצבעים נועזים ועוצמתיים, לצד מראות טבעיים, השאובים מהנוף החקלאי. עור הפנים "נטול" צבע, אך מלא ברק האופייני לאנשים העובדים בשמש החשופה.

בפרו, לכובע משמעות רבה. כל אזור מאופיין בכובע שונה. כובעים אלה מהווים השראה לתסרוקות גבוהות, שבתוכן שזורות צמות המדמות כובע ענק.

איפור: בסיס מייק-אפ עם נגיעות של הברקה במקומות הגבוהים בפנים. צלליות מט מטושטשות בגווני ורוד-פוקסיה וכתום-תפוז עם נגיעות של גלוס. מראה שפתיים "לא עשוי", הנחה מרושלת וכיתמית של שפתונים בגווני הצללית.

שיער: מגמת ה"פיוז'ן"- תסרוקות המדמות כובע, הידוק השיער בצדדים ו"נפילה" של שיער חופשי לכיוון הפנים או קליעת צמות לתסרוקות גבוהות.

סטיילינג: הדפסים במוטיבים פולקלוריסטים דרום אמריקאים, חולצות ושמלות בעלות פתח "הפוך": סגור בחזית, פתוח בגב.

תחזית לייצור מוצרים: מוצר אחד, במינון פיגמנטים נמוך ישמש כפודרה/סומק/שפתון. "כובע" העשוי מצמות לחבישה או לשילוב עם הצמות הטבעיות.

3: ocean

מי האוקיינוסים מהווים כשני שליש משטחו של כדור הארץ. במים, רב הנסתר על הגלוי. במשך שנים סיפרו יורדי ים, אגדות על יצורי פלא השוכנים בקרקעית הים ומגיחים לעיתים נדירות. לא בכדי, מצולות הים משמשות לעיתים כביטוי לירי לנפש האדם.

איפור:  הצללות והארות רכות. "פיסול" רך של הפנים. הנחה "לא עשויה" של צלליות במרקמים שונים. צלליות אבקה וצלליות קרם מונחות בטפיחות סביב העין והנחת גלוס על הצללית המדמות מראה רטוב. קו האייליינר הקלאסי מנוקד בלבן. הצלליות הונחו עם מכחולי טקסטורה, כדי להעניק מראה המדמה אלמוגים ושוניות דגים.

שיער: תסרוקות אסופות בתנועת בגלים. השיער הנופל על הפנים, כמו שנראה לאחר רחצה.

סטיילינג: מרקמי בדים המדמים קשקשי דגים ועוד יצורים ימיים. תוספות שקופות וארוכות במיוחד לציפורניים. טבעות זהב וטבעות חצי אצבע, הנראות כרצף של טבעות נישואין. אלמנטים בתכשיטים המדמים זרועות תמנון.

המגמה בייצור מוצרים: מכחול בעל גושי שיער שאינם צפופים יעניק לאיפור העין מראה "כתמי" ו"לא עשוי". הצלליות מועשרות באלמנטים מחזירי אור.

 

סיכום תחזיות היופי הבולטות לשנים 2017/18

-         איפור עיניים "מרושל" ו"לא עשוי", קווי איפור ללא טשטוש ואפילו כיתמיים (ללא מעברי צבע). כל זאת כחלק ממגמות עיצוביות השולטות באופנה בכלל: ג'ינסים קרועים ונעלי סניקרס מלוכלכות.

-         שילובים של צלליות קרמיות ואבקתיות גם יחד, אשר יצרו מראה כיתמי ולא מסודר.

-         איפורי עיניים ב"תלת ממד" מודגש: חברות האיפור יציעו ללקוחות תוספות של אביזרים זעירים (כגון: גבישים, חרוזים, ועוד) אשר יודבקו מעל האייליינר. בנוסף לאלה, יוצעו ללקוחות גם אבקות מנצנצות, שיונחו מעל שפתונים.

-         הצבעים הבולטים: שחור, אפור, סגול פוקסיה וכתום.

 לאתר ירין שחף : http://yarin-shahaf.co.il/

 קרדיטים:

צילום: הילה אלקיים

איפור: ירין שחף

ע. מאפר: אילנה קוליחנוב

ע. מאפר : יסמין מגן

סטיילינג: גלי גרינפלד דרייר

עיצוב שיער: ליאו בן דוד

דוגמניות : טניה ודניאל ממסוכנות MC2 ומיה מסוכנות SAY TALENT