כתב אישום תאונת דרכים

$(function(){setImageBanner('b5821548-c7cb-48d9-8d6e-3b5e441b46bb','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,39323,'Image','');})

נקלעתם לתאונת דרכים ואתם רוצים לדעת מה עומד לקרות? רוצים להגיע מוכנים אם יעצור אתכם שוטר בחשד לגרימת תאונת דרכים? יש הרבה דברים שכדאי לדעת בנושא כדי להיות רגועים ומוכנים לתרחיש שכזה. במאמר זה נסקור בקצרה מידע חשוב בנושא כתב אישום תאונת דרכים כמו מתי מוגש כזה, על ידי מי, מהן האפשרויות הקיימות ומה תפקידו של עורך דין לענייני תעבורה בכל הסיפור. הנה כמה דקות של קריאה שעשויות לחסוך בעבורכם כמה חודשים טובים של פסילה (או אפילו מאסר).

canva

כתב אישום תאונת דרכים - מה כדאי לדעת?

אחד הדברים שכדאי לדעת כשמדובר על כתב אישום בגין תאונת דרכים, הוא שיש כמה סוגים של כתבי אישום כאלו. ההבדל ביניהם מתחיל בהתייחסות למה קרה בתאונת הדרכים עצמה וממשיך אל אופן ההתמודדות והענישה האפשרית. למשל, תאונה עם נפגעים תוביל לפתיחת חקירה משטרתית שברוב המקרים תוביל להגשת כתב אישום על גרימת תאונת דרכים. הסוג הנוסף נוגע לתאונת דרכים קטלנית (כזו שכתוצאה ממנה נהרג אדם), ובמקרה כזה לא רק יוגש כתב אישום תאונת דרכים אלא גם באופן אוטומטי ייפסלו את רישיון הנהיגה של הנהג בפסילה מנהלית של 90 ימים לפחות.

מתי יוגש כתב אישום בגין תאונת דרכים?

כמעט בכל מקרה של תאונת דרכים שבה יהיו נפגעים, יוגש כתב אישום נגד הנהג האשם שגרם לתאונה. אבל אם נבדוק מתי מוגש כתב אישום בגין תאונת דרכים לפי החוק, נגלה שיש שני קריטריונים מרכזיים (סעיף 62 בחוק סדר דין פלילי):

  1. אם יש מספיק ראיות

אם המשטרה רוצה להגיש כתב אישום נגד נהג בשל גרימת תאונת דרכים, היא מחויבת להוכיח שהוא ביצע עבירת תנועה שהובילה לתאונה. הוכחות כאלו יכולות להיות בצורה של עדויות מפי מעורבים, מצלמות שתיעדו את האירוע, סימנים על הדרך או על כלי הרכב שניזוקו, וכדומה.

  1. אם יש עניין לציבור

לרוב, תאונה עם נפגעים היא תאונה שתעורר את האינטרס הציבורי, ובמקרים מסוימים גם תאונה שבה נגרם נזק משמעותי ורחב היקף לרכוש.

את הממצאים שלה תצטרך המשטרה לסכם לדו"ח שיוגש לפרקליטות או לתביעה המשטרתית והיא זו שתחליט אם יוגש נגד הנהג הפוגע כתב אישום או לא בהתאם לראיות שהצטברו נגדו וחומרת העבירה שמיוחסת לו.

נהיגה רשלנית או המתה בקלות דעת?

אין ספק שתאונות דרכים היא אחד מהגורמים הכי נפוצים לתמותה, אבל תאונות דרכים קטלניות לא תמיד נגרמות מאותן נסיבות. כדי להבין את ההבדל בין נהיגה רשלנית להמתה בקלות דעת צריך להכיר את אחד מהעקרונות הבסיסיים של עולם המשפט - קיומם של היסוד העובדתי והיסוד הנפשי.

בעת שהיסוד הנפשי רוצה להבין מה גרם לאדם להתנהג בצורה שגרמה לו לבצע עבירה, היסוד העובדתי רוצה לברר מה הייתה ההתנהלות העבריינית עצמה שגרמה לתאונה.

 

ההבדל אם כן טמון ביסוד הנפשי - האם הנהג שהתנהלותו על הכביש גרמה לתאונת הדרכים היה מודע לאפשרות שתוצאות מעשיו יהיו תאונת דרכים קטלנית? כשהנהג לא היה מודע לאפשרות כזו, נקבע כי זו הייתה גרימת מוות ברשלנות. כשהנהג כן היה מודע לאפשרות, ובכל זאת בחר לנהוג בדרך בה נהג ולבצע עבירה, מדובר על המתה בקלות דעת. זה גם ההסבר לעובדה שהמתה בקלות דעת נחשבת למקרה חמור יותר מנהיגה רשלנית.

פסילה מנהלית בתאונת דרכים - איך ולמה?

כאמור, במקרה של תאונת דרכים קטלנית, החוק מחייב את המשטרה לפסול את רישיונו של הנהג לתקופה של 90 ימים לפחות, ולעיתים פסילה זו תימשך עד תום ההליכים. עם זאת, סעיף 47 לפקודת התעבורה קובע שישנם מקרים נוספים בהם שוטר רשאי להחליט על פסילה מנהלית. מקרים כאלו יהיו מקרים שבהם לשוטר יש בסיס להניח שאדם ביצע עבירת תנועה שהובילה לתאונת דרכים עם נזק לרכוש או נזק פיזי לאדם אחר. הנהג יוזמן לשימוע מול קצין משטרה (בדרגת מפקח ומעלה) שיהיה רשאי לפסול את רישיונו.

הסיבה לשימוש באמצעי של פסילה מנהלית היא הסרת איום פוטנציאלי מעל שאר עוברי הדרך. כלומר, אם נהג שיש נגדו חשד שביצע עבירת תנועה יקבל אפשרות להמשיך ולנהוג, הוא עלול לבצע עבירות נוספות ולסכן חיי אדם.

למה חשוב להתייעץ עם עורך דין תעבורה?

אחד העקרונות שתמיד כדאי לזכור כשמדובר על המשטרה, הוא שלא כדאי להתמודד איתה לבד. מעטים האנשים שיהיו מספיק בקיאים בכל הזכויות, החובות, החידושים והתקדימים שמעמיד החוק לציבור הנהגים, עד כדי שיוכלו לגשת לתהליך מסוים מול המשטרה או הפרקליטות ולהגיע לתוצאה משביעת רצון. זה כמובן לא כולל את עורכי הדין לענייני תעבורה, שזו בדיוק מהות התפקיד שלהם.

אם אתם מתלבטים אם לשכור את שירותיו של עורך דין תעבורה, חשבו על השאלה הבאה: האם אתם מעדיפים לקחת סיכון ולאבד את רישיון הנהיגה שלכם או לשלם את שכר הטרחה ולהפחית את העונש?

מה תפקידו של עורך הדין במקרים של הגשת כתב אישום תאונת דרכים?

התפקיד של עורך הדין יתחיל כבר בשטח, ברגע שהוא יקבל מכם את שיחת הטלפון הראשונה. הוא יוכל באופן מידי להכווין אתכם כיצד לפעול אל מול השוטרים ולהימנע מהחמרה של האירוע, כזו שלא תוכלו לתקן בשלב מאוחר יותר. אם תרצו, הוא יוכל ליצור קשר עם בוחן תנועה פרטי שיגיע במהירות למקום התאונה, יאסוף ראיות הגנה ויוודא שאף גורם בשטח לא גורם לכם עוול. עוד בשיחת הטלפון יסביר לכם עורך הדין איך ומה עליכם לתעד ולעשות, ויפעל כדי להוציא חומרי תיעוד ממצלמות התעבורה הרלוונטיות באזור. עם הגשת כתב האישום, עורך הדין יוכל לטוות עבורכם את אסטרטגיית ההגנה הטובה ביותר בהתייחס לפרטי המקרה, הרקע התעבורתי והפלילי שלכם, ויתר הגורמים המעורבים.

3 כללי מפתח לבחירת עורך דין תעבורה לתאונת דרכים

  1. בחרו עורך דין שעובד בצמוד לבוחן תנועה מנוסה כדי לייצר חוות דעת משפטית מדויקת שתסייע להטות את תוצאות המשפט לטובתכם.
  2. בחרו עורך דין שאתם מזהים בו יכולות תקשורת שמתאימות לכם כיוון שההיכרות וההבנה שלכם באסטרטגיה והשלבים של התהליך הן תנאים חיוניים לתוצאות טובות.
  3. בחרו עורך דין עם ניסיון משמעותי בניהול תיקים של תאונות דרכים ורקע תעבורתי מספק כדי למקסם את סיכויי ההצלחה שלכם.

 

עורכת דין תעבורה עדי תפוחי רידלמן מחזיקה בניסיון של למעלה מעשור בעולם התעבורה, הן כעורכת דין, הן כבוחנת מוסמכת לתאונות דרכים והן כראש מחלק תאונות דרכים של משטרת ישראל בדימוס.

 

יש לכם עוד שאלות?

למשל: מה קורה אם נהג לא מתייצב לשימוע בפני קצין משטרה? מה קורה בתאונת דרכים מסוג 'פגע וברח'? או האם אפשר לערער על החלטת בית המשפט בעניין כתב האישום שלי? למידע מקיף בנושא כתב אישום תאונת דרכים, היכנסו למאמר המלא.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('f9c6d1a5-5105-41ad-9004-91cd5ca668be','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,39325,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה