איך הרכב החשמלי הסיני משנה את תעשיית הרכב העולמית

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('a20f6168-54cc-4080-9c7f-06eed9d4dff0','/dyncontent/2024/5/6/5a911776-e691-4112-b485-28aa508cfd19.jpg',17855,'טכנולוגית 0523 אייטם',525,78,true,39323,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('a20f6168-54cc-4080-9c7f-06eed9d4dff0','/dyncontent/2024/5/15/d6389806-f1d7-4681-a9a7-852bffff00f1.jpg',17891,'אלקטרה 0524 אייטם',525,78,true,39323,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('a20f6168-54cc-4080-9c7f-06eed9d4dff0','/dyncontent/2024/5/1/b7c969b2-484f-4331-bd04-bd9ead8fafb4.gif',17822,'סמי 0524 אייטם',525,78,true,39323,'Image','');},7]]);})

הכלכלה הסינית עקפה את האמריקאית כבר לפני לא מעט שנים, עכשיו התור של הרכבים החשמליים הסינים – איך היצרניות הסיניות משפיעות על תעשיית הרכבים בעולם כולו?

Shutterstock

ההיסטוריה של רכבים חשמליים מורכבת ורצופה תהפוכות. הרכבים החשמליים הראשונים עשו את דרכם לשוק יחד עם רכבים מונעי בנזין ורכבים מונעי קיטור, אי שם בשלהי המאה התשע עשרה ותחילתה של המאה העשרים. רכבי הבנזין הראשונים היו קשים לתפעול, רועשים ומסריחים.

רכבי הקיטור היו מוגבלים בטווח הנסיעה ודרשו התנעה שנמשכה לעתים גם כשלושת רבעי שעה. שוק הרכבים החשמליים שלט – עד שהגיע פורד עם מודל T מבוסס הבנזין, שבר את מחיר הקנייה, כבש את השוק וקבע את הטון למשך המאה הבאה. משבר הנפט של שנות ה-70 העלה מחדש את הרכבים החשמליים לסדר היום למשך פרק זמן קצר, ומשנות התשעים העניין חזר בעקבות עליית המודעות לצורך בשמירה על הסביבה, ועדיין – שוק הרכב נשלט על ידי רכבי בנזין.

הצמיחה של שוק הרכב החשמלי הסיני

מגמה זו החלה להשתנות כאשר רמות זיהום האויר הגיע לרמות בלתי נסבלות במרכזי ערים גדולות במזרח הרחוק ובאירופה. מדינות החלו לנקוט צעדים כלכליים במטרה לצמצם את התופעה ולעודד רכישת תחליפים מזהמים פחות על ידי הורדת המיסוי על רכישת רכבים חשמליים ועוד.

בסין הממשלה הגדילה לעשות. בשנות התשעים עלויות הדלק וההסתמכות על מקורות הדלק החיצוניים למדינה לצד הצפיפות על הכבישים וזיהום האויר בערים הביאו את הממשלה להבנה כי יש לעשות שינוי מדיניות.  יצרניות הרכבים קיבלו תמריצי ענק ממשלתיים לעבור לפיתוח וייצור רכבים חשמליים ופיתוח סוללות, רוכשים קיבלו תמריצים כספיים לעבור לרכבים חשמליים, חסמים לרכישת רכבים ובניית מפעלים הוסרו ונעשתה השקעה אדירה בחומרי גלם.

מבחינת הסינים היה מדובר בהימור לטווח ארוך – בתחילת המאה רכבים חשמליים עדיין לא היו נחלת הכלל, רחוק מזה. בשנת 2009 נמכרו בסין פחות מ-500 רכבים חשמליים. עיקר הקונים היו הממשלה עצמה, העיר שנזנג, לדוגמה היא העיר הראשונה בעולם בה כל מערך התחבורה הציבורית (ובכלל זה גם כל האוטובוסים והמוניות) הפך לחשמלי לחלוטין. בשנת 2022 המצב שונה לחלוטין – מעל שישה מיליון רכבים חשמליים נמכרו ללקוחות סיניים, שהוא מעל חצי ממספר הרכבים החשמליים אשר נמכרו באותה שנה בעולם כולו.

 התחרות העולמית מתגברת והמחירים יורדים

שנת 2022 הייתה שנת מפנה בייצור רכבים חשמליים – למעלה מ- 10.3 מיליון כלי רכב חשמליים חדשים יוצרו בשנה זו כאשר לראשונה יצרני הרכב הסיני BYD עקפו את חברת טסלה וייצרו מעל 1.85 מיליון רכבים חשמליים לעומת 1.3 מיליון שטסלה ייצרו בשנה זו. עבור BYD, מדובר בעלייה בייצור בהיקף של 211% לעומת השנה הקודמת – עלייה משמעותית מאד לעומת עלייה מתונה בהרבה של חברת טסלה אשר הגדילה את מכירותיה ב-40% בלבד. גם בישראל שוק הרכבים החשמליים נכנס להילוך גבוה. למעשה, ישראל הפכה ליבואנית השלישית בגודלה של כלי רכב חשמליים מסין על פי נתוני המכס הסיני ותופסת נתח של כ- 8% מהיקף הייצוא בתחום.

רכב חשמלי סיני המיוצר ומיובא מסין מהווה תחרות קשה עבור חברות הרכבים המסורתיות אשר עוברות בימים אלו שינויים רבים על מנת להתאים את עצמן לדרישה הגוברת לרכבי חשמלי, ובפרט רכב חשמלי זול, ולא רק עבורן. גם טסלה, חברת הרכבים האמריקאית מתקשה להתמודד עם המחירים של הרכבים החשמליים המגיעים מסין והכריזה על הנחות על הדגמים שלה, בניסיון להתמודד עם הפרשי העלויות.

מחירי הרכבים החשמליים הולכים ויורדים ומצמצים את הפער אל מול רכבי הבנזין. ייתכן, כי בשנה שנתיים הקרובות עדיין מחירי רכבים חשמליים יהיו גבוהים יותר אולם כבר היום ברור כי בחישוב ארבע שנתי מדובר ברכישה משתלמת – תוך ארבע שנים עלויות ההטענה והתחזוקה הנמוכות מחזירות את הפערי העלות הראשונית.

מעבר לרכב מבוסס תוכנה

הפיכתה של סין למעצמה בתחום הרכבים החשמליים והתחרות עם חברות וותיקות ועם טסלה הביאוה לפיתוחים ולדגשים חדשים בתחומי רכבים חשמליים סינים. ייצור רכבי בנזין הציב חסמים גדולים בפני הכניסה לשוק של מתחרים חדשים. חסמים אלו אינם קיימים בתחום הרכבים החשמליים – דבר היוצר תחרות ומכניס רוח צעירה ורעננה לתעשיית הרכב.

במקום למדוד רכב במונחים של כוח סוס, הדגש עבר אל חווית המשתמש שאמורה אף להניב רווח משני ליצרניות כיוון שעדכונים ניתנים ליישום גם לאחר מכירת הרכב עצמו ולאחר צאתו מהמפעל. רכבי העתיד הקרוב מזכירים יותר מחשב-על על גלגלים, והחוויות שהן מספקים גדולות בהרבה מאשר הגעה מנקודה א' לב'. לדוגמה, רכבים חשמליים סיניים מצוידים במיקרופון קריוקי – תחביב נפוץ בסין.

לסיכום

התמיכה הנרחבת שמקבלות יצרניות הרכבים החשמליים ועלייתן המטאורית בישראל ובעולם כולו תמשיך לבוא לידי ביטוי בשנים הקרובות. הורדות מחירים, הוספת פונקציונליות לצד מתן ערך מוסף חוויתי מאיים על יצרניות מסורתיות שלא יצליחו לעמוד בקצב השינויים הנדרשים ובתחרות המתהווה.

 

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('d3b9bdf4-110b-41c4-84b3-caccf3793c93','/dyncontent/2024/5/1/490c2377-284e-4da5-8be4-3136246574d4.jpg',17827,'תמוז 0524 אייטם',525,78,true,39325,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('d3b9bdf4-110b-41c4-84b3-caccf3793c93','/dyncontent/2024/5/12/ee37cad6-a98b-4394-9d4a-04fd731542e7.gif',17870,'פאלאס 0524 אייטם',525,78,true,39325,'Image','');},7]]);})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה