הדרך של בני לחיים עצמאיים

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('2f4936de-ba88-4f3e-bd59-4741be80b2d9','/dyncontent/2024/5/1/490c2377-284e-4da5-8be4-3136246574d4.jpg',17827,'תמוז 0524 אייטם',525,78,true,33920,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('2f4936de-ba88-4f3e-bd59-4741be80b2d9','/dyncontent/2024/5/6/5a911776-e691-4112-b485-28aa508cfd19.jpg',17855,'טכנולוגית 0523 אייטם',525,78,true,33920,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('2f4936de-ba88-4f3e-bd59-4741be80b2d9','/dyncontent/2024/5/1/b7c969b2-484f-4331-bd04-bd9ead8fafb4.gif',17822,'סמי 0524 אייטם',525,78,true,33920,'Image','');},7]]);})

בתור ילד חווה לא פעם בני ווקספרס מבאר שבע התעללות וחוסר סבלנות רק בגלל שהוא מעט שונה. עבור אנשים עם צרכים מיוחדים ההשתלבות במעגלי החיים לא תמיד הולכת בקלות, אך היום אחרי שסיים את הקורס "מחישוב לשילוב" של המרכז לטיפול וחקר באוטיזם בני מחפש עבודה, זוגיות ומספר באומץ על הדרך החדשה שלו והרצון להצליח

"אם ההתנהגות שלך אחרת ואתה לא מסביר למה, אנשים לא יבינו למה אתה כזה. חשוב שמעסיק ידע שאני על הרצף ויותר חשוב לי שלא יקבלו אותי לעבודה כי אני מעורר רחמים. אני רוצה שיראו את היכולות שלי והכישורים שלי, לא מתוך רחמים", כך סיפר בני ווקספרס ל'באר שבע נט' על התחושות שלו בנוגע לרצונו להשתלב בשוק התעסוקה. עבור אנשים עם צרכים מיוחדים לא תמיד קל למצוא עבודה ולהשתלב בעולם התעסוקה, אך עבור בני זה צעד נוסף בדרך למטרה: "מהבגרות אני מנסה להיכנס למעגלים של בנאדם נורמטיבי, לימודים, מעבר לדירה ועבודה".

בני בן 36, גדל בבאר שבע ומאובחן עם תסמונת אספרגר מגיל 11. לאחרונה הוא סיים קורס של המרכז לטיפול וחקר באוטיזם והאקדמיה לפיננסים BDO בשם "מחישוב לשילוב", תכנית להכשרה והשתלבות בתחום הפיננסים לאנשים עם אוטיזם בתפקוד גבוה מעל גיל  21. "סיום הקורס זו הוכחה שאני יכול, אם אני משקיע ונותן את כל כולי אני יכול להצליח", אמר בני. כעת הוא חזר לעיר הולדתו באר שבע והחל בחיפוש עבודה, כשגם יעבור בקרוב לגור בדירה משלו, צעד נוסף לחיים עצמאיים.

אך הסיפור של בני מתחיל אי שם בתור ילד ונער צעיר, כשחווה לא פעם רגעים קשים וחוסר סבלנות מצד הסביבה שלו. במהלך כל תקופת בית הספר היסודי ועד תיכון בני מאד התקשה בלימודים. ההורים יידעו את ההנהלה והמורים שיש לו אספרגר אבל באותה תקופה לא ידעו מה לעשות עם זה. הוא סבל הרבה מהחברים לכיתה עם התעללויות מצידם וגם פחד להגן על עצמו או להגיד למישהו מה הוא עובר. הוא מספר ש"הייתי עסוק בלהיות ילד" ולא ידע מה משמעות אספרגר כשהיה צעיר, למרות שכל חייו הרגיש שונה. רק לאחרונה החל לקרוא על המצב וללמוד יותר על כך. בתיכון למד בני במגמת אלקטרוניקה ורצה להיות עתודאי אך לא הצליח לסיים את הלימודים.

חווית לא פעם רגעים קשים בילדות, התעללות או חוסר רגישות מצד חברים לכיתה. אתה מרגיש שהיום יש יותר מודעות לאנשים עם צרכים מיוחדים או אוטיזם? שהיום אתה יכול לנצח כל קושי או אתגר שיוצב בפניך?

"אני חושב שככל שאנשים מתבגרים ההתייחסות לאדם שונה היא יותר סבלנית. בילדות זה לא היה ככה בבית ספר מאד התקשיתי בלימודים, באותה תקופה לא ידעו מה לעשות ואיך לעזור לאנשים עם אספרגר, לא היו כיתות תקשורת. היה לי גם מאד קשה מבחינה חברתית, סבלתי הרבה מהחברים שלי לכיתה ופחדתי להגן על עצמי. במובן מסוים אני חושב שיש יותר מודעות היום. למשל כשעבדתי בהום סנטר לפני חצי שנה, המנהל שם אמר שהוא יודע שיש לי אספרגר כי אמרו לו אבל אם לא היו אומרים לו, הוא לא היה יודע. הוא אמר שלכולם יש קשיים בחיים וצריך לזכור את זה. יש לי חברים שהם לא על הרצף הם יודעים שאני כן וזה לא מפריע להם. יש לי גם חבר מבאר שבע כבר הרבה שנים, שגילה פעם ראשונה שיש לי אספרגר מהתוכנית עם רוני קובן בכאן 11 בה השתתפתי".

לאחרונה סיימת את הקורס "מחישוב לשילוב", שמחת על ההזדמנות ללמוד תחום שמעניין אותך שיאפשר לך להשתלב בעולם התעסוקה?

"מאד שמחתי להיות חלק מהפרויקט החשוב הזה שכלל לא רק לימודים מקצועיים אלא גם לימודי כישורי חיים שמאד חשובים להשתלבות במקום העבודה. בעבר יצא לי לעבור סדנאות של כישורי חיים אבל אלו בקורס היו מקצועיות יותר ועזרו לי מאד תמיד חשוב לרענן את הנושאים האלו. הקורס התקיים בצורה כזו שיומיים בשבוע היו שיעורים מקצועיים בנושאים פיננסיים עם צוות BDO ויומיים של סדנאות כישורי חיים עם צוות העמותה. אחרי הקורס הצוות של המרכז לטיפול וחקר באוטיזם ממשיך ללוות את מי שרוצה בתהליך חיפוש העבודה. הם נותנים את כל הכלים בהכנת לראיון עבודה, עושים המון סימולציות, שולחים ביחד קורות חיים ועוקבים אחר קורות החיים. וכמובן עוזרים בכתיבת קורות החיים. הצוות גם מנחה את המעסיק הפוטנציאלי ואת הצוות איך ומה זה אומר לשלב אדם עם אוטיזם במקום העבודה".

 בני ווקספרס. צילום: שני קורמן

"מחישוב לשילוב" היא תכנית להכשרה והשתלבות בתחום הפיננסים לאנשים עם אוטיזם בתפקוד גבוה מעל גיל  21. התכנית מכינה את המשתתפים להשתלבות והשמה בשוק העבודה באמצעות הכשרה ייחודית ונגישה למבואות בתחום הפיננסים. בוגרי המחזור הראשון והשני  כבר משולבים בעולם העבודה בתפקידים הקשורים לנושאים שלמדו בתכנית. תכנית מחישוב לשילוב מוכרת ע"י אגף השיקום של הביטוח הלאומי התכנית כוללת לימודי יסוד בניהול פיננסי לצד מושגי יסוד בישומי מחשב, עקרונות יסוד במתמטיקה, מושגים חשבונאיים והנהלת חשבונות, הכנה להשתלבות והשמה בעולם העבודה עם מיומנויות תקשורת, התמודדות עם לחצים, התנהלות עצמאית, התנהלות עם קונפליקטים, רכישת כלים לוויסות עצמי ועוד. משתתפי התכנית מתנסים בעבודה מעשית בשוק החופשי בליווי מנטורים אישיים ובסופה משתלבים בשוק העבודה הפרטי.

"הקורס היה מותאם לאנשים עם אוטיזם זה הקל עליי מבחינת הקצב, המורה תמיד שאלה אם כולם הבינו את החומר והסבירה שוב ושוב. החומר שנלמד בקורס הוא בדיוק אותו החומר שלומדים אנשים רגילים בקורסים דומים, הוא פשוט הונגש ונוספו שיעורי כישורי החיים שזו עוד מעטפת לעזור לנו להשתלב בעולם", הוסיף בני, "עצם זה שהקורס הוא אותו קורס כמו של אנשים רגילים גרם לי להרגיש שאני עושה דברים כמו כל אדם אחר. במהלך הקורס למדנו איך מנהלים עסק, איך עושים עסקים, למדנו על תוכנת חשבשבת, תוכנה לניהול כספים. הנושאים היו מעניינים מאד. העבודה עם מספרים קלה לי, יש לי יכולת לימוד מהירה, יש לי ראיה פיננסית,  אני דייקן, מדבר אנגלית ועברית ברמה גבוהה ואני שם לב לפרטים הקטנים. כל הדברים האלו עזרו לי במהלך הקורס וגם מקווה שיעזרו לי במציאת עבודה".

ספר איך התחושות עם סיומו של הקורס?

"כשקיבלתי את תעודת הסיום בהצלחה - השווצתי בה. ההורים מאד התרגשו בטקס הסיום. אני ממליץ על הקורס בחום, מי שמצליחים בקורס הזה, ירגישו שייכים. אני בקשר עם השותפים שלי לקורס אז גם רכשתי חברים חדשים".

אתה מתכנן לעבור לבאר שבע? ספר על התכניות להמשך? למה אתה רוצה לעבור דווקא לכאן?

"אני בעצם חזרתי לבאר שבע, כאן אני חי מאז הילדות. חזרתי מתקופה שגרתי בה בירושלים וכרגע אני גר בבית של ההורים שלי. בתחילת אוגוסט אני עובר לדירה משלי, פעם ראשונה שאגור ללא שותפים. אני אצטרך לדאוג למימון שכר הדירה, החשבונות, האוכל. פעם בשבוע יגיע מדריך מטעם הג'וינט לכמה שעות. זה נקרא דיור נתמך, בבאר שבע מפעילה את הדיור הזה אקי"ם. זה עוד צעד לכיוון עצמאות מוחלטת. יכול להיות שיהיה לי קשה לגור לבד. אני מקווה שאולי אמצא בת זוג ונחיה יחד, זה יותר טוב משותף. בינתיים אני צריך למצוא עבודה".

 

יעל גלבר, מנהלת הכשרה, השמה וליווי תחום בוגרים בעמותה, ליוותה את בני פרטנית במהלך הקורס ואומרת עליו: "הרגשתי שהמטרה של בני היא להיות שגריר, דובר של אנשים על הרצף האוטיסטי שמתמודד עם קשיים. באחת השיחות שלנו שאלתי אותו למי הוא רוצה להוכיח שהוא יכול לעשות כל דבר שאדם רגיל יכול לעשות הוא סיפר לי שמישהו בתיכון אמר לו - אתה תמיד תהיה שונה, אתה לא תהיה כמונו. ומאז הלך עם החזון הזה ואמר - אני שונה אבל אני יכול להתמודד עם הכל".

לאחרונה בני גם השתתף בתוכניתו של רוני קובן ששודרה בכאן 11 "יוצאים מן הכלל" שעסקה באנשים עם אוטיזם שמחפשים אהבה וריגש רבים. "מה הטעם לעבור את העולם הזה כשאתה לא הכי חשוב לפחות לבנאדם אחד. אני מקווה שמי שראה את התוכנית קיבל השראה והבין את הקושי של אנשים עם אוטיזם בתחום הזוגי", אמר בני, "קיבלתי תגובות שהייתי גיבור שעשיתי את זה, גיבור שהצלחתי לחשוף את עצמי ככה".

אז מה החלום הכי גדול שלך?

"אני מאחל לעצמי להיות כמה שיותר עצמאי אבל לא לקפוץ מעל הפופיק, לעשות את זה בצעדים קטנים. אני כמובן גם רוצה למצוא אהבה, אני מבין שגם לאנשים רגילים קשה למצוא אהבה אבל לנו זה קשה כפליים. אני רוצה להיות חשוב למישהו... ובפן המקצועי אני רוצה להיות מנהל יום אחד, כמובן שלהתקדם לכיוון לאט לאט. אני רוצה לפרנס בת זוג ומשפחה בכבוד, זה החלום האמיתי".

 

 

מחישוב לשילוב

המרכז לטיפול וחקר באוטיזם והאקדמיה לפיננסים BDO פותחים את ההרשמה למחזור נובמבר 2021 של "מחישוב לשילוב". המרכז לטיפול וחקר באוטיזם הוא כתובת מקצועית מקדמת ותומכת לילדים, בני נוער, ובוגרים עם אוטיזם ולמשפחותיהם, ודואג למימוש זכויותיהם.

המרכז מעניק שירותי טיפול מקצועיים באופן מותאם ונגיש. המרכז גם מכשיר דורות של מטפלים המתמחים ומתמקצעים בתחום האוטיזם, לומד ומטמיע שיטות טיפוליות, עוסק במחקרים בתחום פעילותו ומנגיש את הידע התיאורטי והקליני העדכני ביותר לטובת הילדים והמשפחות. המרכז פועל בשיתוף פעולה עם גורמים במערכת הבריאות, עם קופות החולים, עם מערכת החינוך, עם מערכת הרווחה ועם הרשויות המקומיות, ופועל בפריסה ארצית בכ-350 מסגרות טיפוליות (מעונות יום שיקומים, גני תקשורת ובתי ספר) – מצפון עד דרום, במרכז ובפריפריה. המרכז הוא חוד החנית בטיפול מקצועי בילדים, בני נוער ובוגרים עם אוטיזם, והתפיסה שמובילה את פעילותיו היא קידומו של האדם עם אוטיזם ושילובו בחברה.

ההרשמה למחזור נובמבר של הקורס בעיצומה– לפרטים נוספים והרשמה > באתר

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('423e1bad-a69a-474b-bd09-0aa498f4ff32','/dyncontent/2024/5/1/490c2377-284e-4da5-8be4-3136246574d4.jpg',17827,'תמוז 0524 אייטם',525,78,false,33922,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה