חיים לצידנו, אבל לא איתנו: מי משמיע את קולם של 11,000 נתמכי הרווחה בבאר שבע?

$(function(){setImageBanner('7f32a63b-85fa-45d5-b94b-ae9cea9c031f','/dyncontent/2022/9/29/6d85e308-fcfa-410d-ae1c-105b97c61e18.jpg',15320,'מכללת השף אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

בעוד כחמישית מהתושבים בבירת הנגב מתקשים לחיות בכבוד, נראה כי מצבם של התושבים השקופים בבירת הנגב מחמיר משנה לשנה. האם ב-2023 המשוואה תשתנה ואלו שחיים בשולי החברה של באר שבע יקבלו מתישהו גם מקום של כבוד בשיח הציבורי?

תמונה לא נבחרהבשנים האחרונות הפכה העיר באר שבע למעין סמל לקדמה - כאשר פותחים את ערוצי הטלוויזיה השונים ומסתכלים במבט חטוף על פרסומים שונים שעולים אודות יופייה וכושרה של העיר, קשה שלא להבחין בתעשיית ההיטק הצומחת של בירת הנגב, בסיסי צה"ל החדישים שהוקמו פה לאחרונה וכמובן את פארק נחל הבאר שבע הירקרק.

מה שאתם לא תראו באותם פרסומים אלו הם כ-11,000 תושבי ותושבות העיר אשר נתמכות באופן כזה או אחר על ידי אגף הרווחה בעיריית באר שבע. כן, כחמישית מתושבי העיר לא מצליחים לסיים את היום, שכן לחלקם אין אפילו מה לאכול במהלכו.

אולי לחלקכם נתון זה נשמע מועט, אך אם נעמיק עוד יותר בנתונים, תיחשף בפנינו תמונת מצב עגומה לחלוטין, שמהבהבת בזרקור בוהק שגורם לנו להבין עד כה הקיצוניות בין העושר לעוני בבאר שבע רק הולך וגדל עם השנים.

למעשה, ישנן 1.95 מיליון נפשות עניות חיות בישראל מתחת לקו העוני - כך עולה מדו"ח של הביטוח הלאומי שמתפרסם לאחרונה. הדו"ח שסקר את כל שכבות האוכלוסייה, מציג נתונים מדאיגים אודות מצבם. כאמור, מתוך אותם 1.95 מיליון נפשות עניות, נמצאים 853.9 אלף ילדים עניים המהווים 28% מהאוכלוסייה ו-212.4 נפשות בגיל פרישה עניות עומק העוני (המאפשר להעריך את חומרת העוני) עלה מ-38.7% בשנת 2020 ל-39.4% בשנת 2021. תחולת העוני עלתה בקרב משפחות מ-20.6% ל-21%, בקרב נפשות מ-20.5% ל-21 ובקרב ילדים מ-27.2% ל-28%.

וכך, בבירת הנגב, באר שבע, אשר מתהדרת כאמור במהלך השנים האחרונות בהיותה ''בירת הסייבר'' של ישראל - המצב מדאיג במיוחד. כשהיא ממוקמת בין נתניה לבת ים, נראה כי מצב העוני בעיר הדרומית הפך במהלך השנה האחרונה למדאיג אף יותר. בעוד בשת 2020 שיעור העוני בבאר שבע עמד על 20.7 אחוז, בשנת 2021 עמד הנתון על 21.9 אחוזים. 

לאחר פרסום הדו"ח, טען שר הרווחה והביטחון החברתי, ח"כ יעקב מרגי כי: "ישנן אוכלוסיות רבות במדינת ישראל, במיוחד בפריפריה שזקוקות לכלים על מנת להתמודד עם העוני והפערים בחברה הישראלית. דו"ח העוני מראה פעם אחר פעם שקצבאות מסייעות לחילוץ מעוני. נכנסתי לתפקידי כשר הרווחה לפני ימים ספורים והדו"ח הזה הוא כלי משמעותי עבורי לקידום מדיניות הרווחה בה אני דוגל. הביטוח הלאומי מפרסם את דו"ח העוני ולצערי, אין שינוי משמעותי בממדי העוני. ולכן בקדנציה הקרובה אעשה כל מאמץ כדי לטפל בסיבות לעוני ושילוב מיטבי בשוק התעסוקה, במקביל לצדק חלוקתי נכון ומעודכן".

חיים לצידנו אבל לא איתנו. קרדיט - אורי קריספין

ואכן, גם בשטח אותו העוני מורגש היטב. גורמים באגף הרווחה בעיריית באר שבע מצביעים על עלייה בכמות התושבים הנתמכים על ידי הרווחה וקשה שלא לתהות האם העתיד בכלל הינו ורוד? מחזיק תיק הרווחה בעיריית באר שבע וסגן ראש העיר, הרב גדי מזוז, מספר לבאר שבע נט כי השנה האחרונה הייתה קשה במיוחד עבור האוכלוסיות המוחלשות בעיר: ''אני זעקתי בשנה האחרונה בלי סוף שצריך להגדיל את התקציב של הרווחה בעירייה. אין יום שעובר בלי שנקבל טלפונים ממשפחות שצריכות את עזרתנו. כואב לי שהבעיות האלה לא מפריעות לציבור, כי יש פה מצוקה מטורפת שלא ראינו מעולם".

עוד מוסיף מזוז: "אין לאנשים פה כסף לשלם שכר דירה, אין כסף לתרופות ואין כלום. האחריות שלנו בתור עירייה היא לשלוח עובדות סוציאליות ואנחנו מנסים לטפל במה שרק אפשר. אבל מעבר לעירייה ולקרנות שעובדות מול הרווחה, האחריות הגדולה היא כמובן על המדינה. אנחנו הזרועה המבצעת, אבל מעבר לכך הידיים שלנו די כבולות. אנחנו בעירייה משתדלים לעשות מה שאפשר, אבל המדינה לא מפסיקה לצמצם ולצמצם. אנחנו נותנים ביטחון תזונתי, או הנחות מסוימות בתשלומים כאלה ואחרים - אבל בסופו של דבר הבעיה הרבה יותר עמוקה מכך".

מזוז טוען, כי נושא העובדות הסוציאליות מעיק במיוחד בכל מה שקשור לטיפול בנזקקים - "בשביל שנהיה במצב טוב, אנחנו נצטרך לפחות עוד 20 עובדות סוציאליות. אבל המדינה מערימה קשיים, והמשכורות בתחום הזה מבישות במיוחד ומי שסובל מכך אלו הם התושבים". בעבר, שבתו העובדות הסוציאלות בבאר שבע ואף ניסו להילחם על תנאי העסקתם. למרות דיווחים כאלה ואחרים על הטבה בתנאים, נראה שגם כיום המצב לא השתנה במיוחד.

מחזיק תיק הרווחה בעירייה, גדי מזוז. קרדיט - תוכן גולשים (ע"פ סעיף 27א')

ואכן, נראה שהעוני בבאר שבע כל כך מוטמע עמוקות באוכלוסייה המקומית, שלרבים מהם קשה לראות את האור שבקצה המנהרה. בחודש אוקטובר האחרון, פרסמה עמותת "חסדי נעמי" דו"ח מדאיג לרגל יום העוני הבינלאומי במסגרתו צויין פרט מדאיג במיוחד: על פי העמותה, 38% מתושבי באר שבע והדרום ויתרו על טיפולים רפואיים עקב לחץ כלכלי שגרמה הקורונה. כך עולה ממחקר שנערך על ידי עמותת התרומות "חסדי נעמי".

בנוסף לכך עולה מהבדיקה, כי רבע מתושבי הדרום ויתרו על הטיפולים הפסיכולוגיים שקיבלו מאז הקורונה, כאשר 20% מהם – בגלל פיטורים וצמצומים שנגרמו עקב הקורונה - יותר מכל אזור אחר.  את הבדיקה ערכו בחסדי נעמי במסגרת יום העוני הבינלאומי, והחשש מתגובת שרשרת במסגרתה משבר הבריאות יזלוג לתחום הרווחה - "הראשונים שיפגעו מהיצע נמוך של רופאים זמינים הם הנזקקים" אומרים בחסדי נעמי, והמשיכו - "אנחנו מודאגים מאוד". בהשוואה לאזורים אחרים שציינו שויתרו על טיפלים רפואיים, בבאר שבע ואזור הדרום ציינו הכי הרבה אנשים את הסיבה הכלכלית.

אז אם העוני מושתת באופן כה חזק במנטליות הבאר שבעית, מה הפלא שגם מזוז ובכירים נוספים בעיריית באר שבע טוענים שמידי שנה עולה מספר התושבים שנתמכים על ידי הרווחה. מה גם, שככל שידייה של העירייה נשארות כבולות, כך גם היכולת של ארגונים עצמאיים לעזור לתושבי העיר נהפכים לקשים וקשים יותר.

כפיר מלמד מעמותת סל"ק המקומית (עליה כתבנו לא מעט בעבר), מספר כי בחודשים האחרונים מקבלת העמותה פניות ללא הרף, של משפחות נזזקות שמבקשות עזרה במזון ומצרכים שונים. כפיר טוען, שרק בחג האחרון (סוכות), פנו אל עמותת סל"ק בלבד כ-500 איש מבאר שבע. לצד זאת, מידי שבועיים ורגע לפני כניסת השבת, עורכת העמותה סבב תרומות לכ-600 תושבים.

"אנחנו נתקלים בהמון משפחות חדשות שמבקשות להיכנס לרשימת ההמתנה". קרדיט - עמותת סל"ק

מיזמים אחרים, דוגמת אלו של יורם פריאנטי, תושב באר שבע ופעיל חברתי מוכר - ממחישים עוד יותר את גודל הבעיה ואת הצורך במתן מענה הולם שיצליח לגעת בכולם. פריאנטי, הקים לפני מספר חודשים את "מטה השכונות", מיזם חשוב שמטרתו לתת מענה לתושבי העיר אשר נאבקים כלכלית ומתמודדים עם עוני. בשיחה עימו, הוא מספר על הסיבות שהובילו אותו ופעילים חברתיים נוספים בעיר להקים את המטה: "חשוב שיהיה בבאר שבע מטה שבו התרכזו כל הטענות והבקשות של התושבים שקשה להם לחיות פה. יש פה משפחות במצוקה שאין להם אוכל במקרר ואין אפילו משרד אחד בעיר שיכול לקבל דריסת רגל ברשות המקומית בשביל לסייע לאותן משפחות''.

פריאנטי מציין כי התופעה לא קורית רק בשכונות הישנות, אלא נוגעת ללא מעט תושבי העיר - ''העוני לא נמצא רק בשכונות החלשות. יש משפחות באזורים יחסית "חזקים" בבאר שבע שנמצאים במצב כלכלי מאד קשה. אני אישית מכיר לא מעט משפחות בשכונה ט' לדוגמא, שנחשבת במצב טוב, אבל בכל זאת מתמודדים עם עוני קשה".

"צריך להבין, העוני נוגע בכולם, וגם המצוקה. בבאר שבע יש עמותה כמעט לכל פלח באוכלוסייה והם מקבלים גושפאנקות ברשות המקומית, אבל נושא הרווחה שוב ושוב נדחק הצידה. אנחנו רוצים להקים מטה שכונות שבו התרכזו כל הבעיות והבקשות של התושבים. אנחנו רוצים שהעובדות הסוציאליות יירדו לשטח ויפעלו באופן פרטני אל מול בקשות ומענות". 

יורם פריאנטי. קרדיט - צילום פרטי

השאלה החשובה ביותר מבחינתו כאן בבאר שבע ושל רבים מתושבי העיר היא - לאן ממשיכים הלאה? האם אלו שחיים בשוליים, שגרים לצידנו אבל לא באמת איתנו - יוכלו אי פעם לחזור "למוטב" ולנהל חיים הגונים? נראה שככל שהזמן חולף, כך גם הקוטביות בין המעמדות נהפכת לקיצונית יותר ויותר.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('fae90efb-3248-408b-86f8-5e55a616944d','/dyncontent/2024/5/1/490c2377-284e-4da5-8be4-3136246574d4.jpg',17827,'תמוז 0524 אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה