ההפיכה השלטונית - על מה המהומה?

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('627736ca-a884-40a8-8f02-eba19cf56050','/dyncontent/2024/5/1/490c2377-284e-4da5-8be4-3136246574d4.jpg',17827,'תמוז 0524 אייטם',525,78,true,33873,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('627736ca-a884-40a8-8f02-eba19cf56050','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,33873,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('627736ca-a884-40a8-8f02-eba19cf56050','/dyncontent/2024/5/1/b7c969b2-484f-4331-bd04-bd9ead8fafb4.gif',17822,'סמי 0524 אייטם',525,78,true,33873,'Image','');},7]]);})

סגן ראש עיריית באר שבע ומחזיק תיק ההנדסה, טל אל על - מסביר באריכות את המשמעויות הרבות שטמונות ברפורמה המשפטית אותה מנסה שר המשפטים להעביר. אז על מה כל המהומה בעצם?

תמונה לא נבחרהכבר למעלה מחודשיים ימים, שהשיח הציבורי הולך ומגיע לנקודת רתיחה ומתמקד כמעט אך ורק בכוונות הממשלה לחוקק רצף של חוקים שמצמצמים, עד כדי ביטול, את עצמאות שלטון החוק (בתי המשפט ומוסדות היעוץ המשפטי) ובפרט את בג"צ (בית המשפט הגבוה לצדק). בשלב זה, מדובר בארבעה חוקים מהותיים: פסקת ההתגברות, ביטול עילת הסבירות, שינוי הרכב הועדה לבחירת שופטים והפיכת חוות דעת היועצים המשפטיים ללא מחייבות.

למרות שהממשלה טרם חשפה את מלוא כוונותיה בדבר שאר שלבי החקיקה לשינוי מערך הבלמים והאיזונים שבין שלושת הרשויות (המחוקקת- הכנסת, המבצעת- הממשלה, והשופטת- שלטון החוק), ניתן כבר עתה לקבוע כי לא מדובר ברפורמה אלא בתחילתה של הפיכה שלטונית. מדוע? כיוון שכל אחד מהחוקים לבדו ובוודאי ארבעתם יחדיו, מחזקים באופן דרמטי את שליטת הממשלה במערכת שלטון החוק על חשבון עצמאותה.

מדוע חשוב כל-כך שמערכת שלטון החוק תהיה עצמאית?

כי זה בדיוק מהותו של עקרון קריטי ביותר בדמוקרטיה: עקרון הפרדת הרשויות, שאומר בפשטות- אי ריכוז הכח בידי רשות או גורם אחד. כך שהכוח מפוזר: רק הכנסת מחוקקת חוקים, רק הממשלה יכולה לבצע ולהוציא לפועל בכפוף לחוקים של הכנסת, ורק שלטון החוק יכול לפרש את החוקים, לפסוק ולהגן על זכויות האזרחים. לכן, כאשר הכנסת מחוקקת חוק, או כשמי מגורמי הממשלה מקבל החלטה, שהם מנוגדים לחוק אחר, או שיש בהם פגיעה בערכי הדמוקרטיה כגון שיוון או כל זכות אזרח או אדם אחרת, הכוח לדרוש את שינוי החוק או ההחלטה (באמצעות ביקורת שיפוטית) ואף לפסול אותם, מצוי בידיו של שלטון החוק ובעיקר בג"צ. שכן, הוא הגורם המוסמך היחיד שרשאי לדון בעתירות המוגשות נגד רשויות המדינה ונגד גופים אחרים הממלאים תפקידים ציבוריים במדינה.

כלומר, פגיעה בעצמאותו של שלטון החוק, היא פגיעה ביכולתו למלא את תפקידו נאמנה במשטר דמוקרטי ולהציב גבולות ובלמים לממשלה ולכנסת, למרות שהן נהנות מרוב, שהרי כל ממשלה נהנית מרוב, אחרת לא הייתה מן הסתם נבחרת. כי כאמור, במדינה דמוקרטית הכוח לא מצוי רק בידי גורם אחד, גם אם הוא הרוב.

היה וחלילה, יאושרו חוקי ההפיכה המשטרית, הממשלה תקבל למעשה לידיה כוח בלתי מוגבל, להחליט ולחוקק איזה חוקים שתרצה באמצעות הכנסת. מדוע כוח בלתי מוגבל? כי בישראל שיטת הבחירות היא שיטה פרלמנטרית, בה אנחנו האזרחים לא בוחרים את הממשלה, אלא את חברי הכנסת. וחברי הכנסת הם שבוחרים את הממשלה. כלומר, הקואליציה הממשלתית שמוקמת, שולטת למעשה ברוב הקולות בכנסת.

טל אל על. קרדיט - באר שבע נט

כך שבישראל לא מתקיים בפועל עקרון הפרדת הרשויות בין הממשלה והכנסת, אלא רק בין שתיהן למערכת שלטון החוק, שחייבת להישאר עצמאית לחלוטין. כל זאת במיוחד כאשר לישראל אין עוד שום מערכות שלטוניות אחרות או אלמנטים מרסנים אחרים כגון: שלטון אזורי, חוקה וכדומה. שליטת הממשלה גם בגורם היחידי שנותר קיים כיום, היחידי שביכולתו לרסן ולבלום את פעולותיה, הופכת את הממשלה בתכלס, לגורם השלטוני היחידי במדינה. ולזה קוראים בכל מקום בעולם - דיקטטורה.

איך זה ישפיע עלינו אישית האזרחים?

למעשה, אם ההפיכה השלטונית תושלם, הממשלה, באמצעות הכנסת הנשלטת כאמור על ידה, תוכל לשלול או לצמצם לא מעט זכויות אדם ואזרח הקיימות היום מכוח פסקות בג"צ שהן אפילו לא מעוגנות בחוק משלהן, אלא מעוגנות בפסקי בג"צ כפרשנות של חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. זכויות כמו מה? כמו חופש הביטוי, חופש ההפגנה, חופש אקדמי, חופש התנועה, הזכות לשיווין, הזכות לאי אפליה, הזכות "להליך הוגן" ועוד רבים-רבים אחרים.

פגיעה בכל אחד מזכויות אלו, תבוא על חשבון כל אחת ואחד מאתנו. מה לדוגמא? הממשלה תוכל לכפות שלל בלתי מוגבל של חוקי כפייה דתית כגון: איסור על כל מגע פיזי בין המינים במרחב הציבורי, איסור נסיעה בשבת, למנוע מנשים ללמוד, לאסור יחסים חד-מיניים, לאסור מכירה ואף שימוש במזון לא כשר או בחמץ בפסח, לכפות גירושין, נישואין ולוויות אך ורק במוסדות הרבנות ועוד ועוד. כך לדוגמא, לפי הצעת ההפיכה, חקיקת פיסקת ההתגברות, תאפשר לכנסת ברוב 61 (שיש לכל ממשלה) לחוקק כל אחד מהחוקים האלו מחדש, אפילו אם בג"צ יוכל לפסול אותם. אגב, אם מדובר בחוקי יסוד, לפי חוקי ההפיכה- בג"צ לא יוכל אפילו לדון בהם.

כמו-כן, תוכל הממשלה לפגוע בשלל זכויות כלכליות, אפילו באופן מפלה כגון: זכויות קנייניות, הלאמות כספים פרטיים, איסורים והגבלות על החזקת רכוש (לנשים לדוגמא), איסור או מגבלה על הוצאת כספים לחו"ל, פגיעה בעצמאות גורמי הציבור הכלכליים כמו בנק ישראל, חשבי משרדי הממשלה וכיוצא בזה. כך שלמעשה כולנו ניפגע. כך גם כל מי שיש לו קרן השתלמות, פנסיה או קופת גמל, תיק השקעות או חיסכון בבנק. ושוב, לא נוכל לעתור לבג"צ ולא נוכל למנוע את הפגיעה. אז מה הפלא שהמשקיעים הישראליים והזרים חוששים כל כך וכל ענף ההיי-טק רועד מפחד.

בהיעדר מערכת שלטון חוק עצמאית, גם תחומי חיים אחרים ייפגעו: בתכנון והבנייה יהיה אפשר לדוגמא לאפשר גם למי שלא בעל הסמכה מתאימה לאשר תוכניות והיתרים או למנות לתפקידים מקצועיים את מי שרק רוצים, או לא לדרוש בדיקות כאלה ואחרות. בתחום הרפואה אפשר יהיה לאשפז בכפייה ביתר קלות או לאפשר לאיש צוות רפואי לא להעניק טיפול מסיבות אמונה. ברווחה אפשר יהיה להפריד בין הורים לילדיהם באופן שרירותי. בתחום האכיפה אפשר יהיה לעצור אזרחים בלי הגבלה ועוד כהנה וכהנה תסריטי בלהות שלא אני אומר אותם, אלא אנשי המקצוע בתחומם. ביטול עילת הסבירות לדוגמא, תמנע מבתי המשפט למנוע החלטות כאלה. כי השופטים לא יוכלו לפסוק שההחלטות הן בלתי סבירות. ולנו כאזרחים שיפגעו לא יהיה למי לפנות.

דוגמאות נוספות? בהיעדר עצמאות בג"צ, תוכלנה הממשלה והכנסת לחוקק לדוגמא פטור גורף לכלל האזרחים החרדים משירות צבאי. חוק מפלה מדרגה ראשונה. ומדוע זה חוק מפלה? כי חובת הגיוס (לא התנדבות) תחול אך ורק על כל מי שאינו אדם חרדי. אם ההפיכה תחוקק, הרי שגם אם בג"צ בכל זאת יפסול (לפי הרפורמה- רק בפה אחד של כל 15 שופטי בג"צ), הכנסת תוכל להתגבר בסך הכל ברוב של 61 חברי כנסת בלבד על ההחלטה ולחוקק אותו מחדש. ואם כל זאת לא מספיק, אותם מגויסים ומשרתי הצבא יהיו חשופים לתביעות פליליות בעשרות מדינות ברחבי העולם, שכן, הדבר היחידי שמונע זאת היום הוא עצמאותה המוחלטת של מערכת שלטון החוק בישראל. ועוד לא הזכרתי את החשש מהסרת תמיכתן של בעלות בריתנו ובראשן ארה"ב, אשר תמיד הטילה וטו על ההחלטות של המועצה לביטחון של האו"ם שמבקשות פעם אחר פעם לפגוע בנו באופן קשה.

דוגמא נוספת? בבקשה- שר התקשורת יכול יום אחד בהיר, להחליט לשלול או לא להאריך את זכיונות השידור של כלל ערוצי הטלוויזיה והרדיו ולאשר רק לערוצי החדשות, הטלוויזיה והרדיו שחביבים עליו. למה? כי הוא פשוט יכול! כיום, זה בלתי אפשרי, כי בג"צ יפסול על הסף לאור הפגיעה בחופש הביטוי והצורך הקיומי של תקשורת חופשית במדינה דמוקרטית.

ואם כל זאת לא מדיר שינה מעינכם, שוו בנפשכם את התסריט הבא: קואליציה מזדמנת כלשהיא בכנסת מחוקקת חוקים מגבילים, מקשים או אף מונעים ממפלגות יריביהם מלהתמודד לכנסת. אם אתם תהיו בעד או נגד, זה לא משנה. כי בדרך הזו, יוכל המחנה השליט להבטיח את שלטונו לשנים ארוכות מאוד (ואולי לנצח?), וזאת מבלי הצורך לבטל את הבחירות. האם אז ניחשב לדמוקרטיה? הרי גם בסוריה, באיראן, ברוסיה, בהונגריה ובפולין יש בחירות. יש בחירות ויש רוב- אבל אין דמוקרטיה.

ומה עוד? בהינתן כאמור, כוח בלתי מוגבל לשלטון, ללא בלמים ואיזונים עצמאיים ובלתי תלויים כמו בג"צ, הרי שהשמיים ומוחו הקודח והיצירתי של השלטון יהיו גם הם בלתי מוגבלים. זה אומנם לא יקרה ביום אחד וזה עשוי להישמע בלתי מציאותי ואף מוגזם, אבל בסופו של דבר השחיתות השלטונית תאמיר לשחקים, האמון הציבורי במוסדות השלטון יפגע אנושות, האזרחים יהיו נתונים לגחמות השלטון ואנשיו, הכלכלה תיפגע, המתח החברתי רק ילך ויגבר, מוניטין ישראל בעולם יהיה בשפל, ההגירה מהמדינה תגבר ומשבר חוקתי יהיה בלתי נמנע (למי יקשיבו כוחות המשטרה והביטחון?). עד שאויבנו יעלו עלינו בשיא שעת השפל.

אם כך, מה הפלא שמאות אלפים מפגינים ברחובות בנחישות מעוררת הערכה וכל המומחים והגורמים המקצועיים הישראליים והבינלאומיים מכל תחומי החיים מזהירים. אנשי תכנון ואדריכלות, רפואה, ביטחון, כלכלה, אקדמיה, משפט, יחסים בינלאומיים ודיפלומטיה, תקשורת, תעשייה, פיננסים, הייטק, תרבות, חברה, חינוך ועוד ועוד.

צאו להגן על הדמוקרטיה!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('773d6cfe-491a-4bb3-854f-271e4eb0e724','/dyncontent/2024/5/1/490c2377-284e-4da5-8be4-3136246574d4.jpg',17827,'תמוז 0524 אייטם',525,78,false,33875,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה