האם תרחיש בו אלפי סטודנטים ירשמו כתושבי ב"ש צפוי להתממש? ואילו מועמדים צפויים להרוויח מכך?



האם תרחיש שבו אלפי סטודנטים ירשמו כתושבי באר שבע עשוי לשנות משמעותית את תוצאות הבחירות בב"ש והאם ריאלי שדבר כזה יקרה? ועד כמה תרחיש שכזה זה צפוי לשחק לטובתם של המועמדים הליברליים?

ירוויחו מהירתמות המונית של סטודנטים למהלך? מיכאלי ואטיאס. קרדיט צילום פרטי

ב"ש נחשבת לעיר ימנית ושמרנית, כאשר רוב תושביה (56 אחוזים) הצביעו בבחירות הארציות האחרונות למפלגת הליכוד והציונות הדתית ו-66 אחוזים בחרו במפלגות "גוש הימין", מה שאכן מתבטא בשטח כאשר נדמה כי בחודשים האחרונים הכוח השמרני בעירייה תופס תאוצה, מה שעשוי להבטיח להם ניצחון מוחץ בבחירות הקרובות. אך בעוד מערכת הבחירות הייתה יחסית מנומנמת עד כה ונדמה היה כי אין איום אמיתי על ההגמוניה השמרנית, כעת נראה כי נרקם מהלך אחד שעשוי לשנות את התמונה.

בפוסט שפרסמה אגודת הסטודנטים של בן גוריון פורסם סרטון שמדריך סטודנטים כיצד לשנות את כתובת מגוריהם לבאר שבע בכמה צעדים פשוטים זאת במטרה לאפשר לסטודנטים להצביע: "איך לשנות את הכתובת לבאר שבע בכמה צעדים פשוטים ולהשפיע על עתיד באר שבע בבחירות המקומיות הקרובות?. בתור סטודנטים וסטודנטיות בב"ש, אנחנו חלק משמעותי בקהילה בעיר. בבחירות המוניציפליות הקרובות, יש לנו את הכוח לחזק את כוח הצעירים בעיר ולשפר את החיים במקום לו אנחנו קוראים הבית! בשביל להצביע בבחירות הקרובות בבאר שבע, הכתובת הרשמית שלנו צריכה להיות העיר. ואיך נעשה זאת? ב-30 שניות באתר משרד הפנים, אפשר לשנות את הכתובת שלנו לבאר שבע".

לאור קלות ביצוע ההליך של שינוי הכתובת וכאשר בבן גוריון לומדים כ-20,000 סטודנטים שסביר להניח שחלקם הגדול לא תושבי באר שבע, הצטרפות של אלפי סטודנטים ואולי אף יותר מזה לבעלי זכות ההצבעה בבחירות המקומיות בב"ש הינה תרחיש סביר. אך מכאן עולה השאלה, האם הסטודנטים בבן גוריון דוגלים בעמדות שמרניות או ליברליות? בסקר מנדטים שנערך ע"י אגודת הסטודנטים בקרב סטודנטים בבן גוריון בו התבקשו סטודנטים להרכיב את הקואליציה בבחירות הארציות שהתקיימו אי שם בשנת 2021, עלתה תמונה חד משמעית לפיה מפלגות המרכז שמאל שמזוהות עם ערכים ליברליים זוכות לפופלאריות רבה בקרב הסטודנטים, כאשר העבודה זכתה למקום הראשון עם 28 מנדטים ויש עתיד במקום השני עם 24 מנדטים. כמו כן ניכר בסקר כי קיים רוב מוחץ לגוש השינוי מה שעשוי לרמז על הלך הרוח הפוליטי הנושב בקרב הסטודנטים של בן גוריון.

יש כמובן לקחת בחשבון כי בבאר שבע לומדים סטודנטים נוספים, כאשר עפ"י אתר עיריית באר שבע ישנם כ- 5000 סטודנטים נוספים שלומדים במכללה האקדמית על שם סמי שמעון ו-3000 נוספים הלומדים במכללת קיי מה שעשוי להוביל להשפעה גדולה עוד יותר במידה וסטודנטים רבים ירתמו למהלך.

לאור זאת מי שצפוי להרוויח מהתפקדות המונית של סטודנטים הינם המועמדים הצעירים והליברליים שעשויים ליהנות מקולות הסטודנטים וביניהם טימור מיכאלי שהכריז על ריצה למועצה במסגרת מפלגה מקומית חדשה של צעירים אותה הקים שלטענתו: "תכניס רוח רעננה וליברלית לחיים המשותפים של כולנו בעיר" ועידו אטיאס שנחשב לאחד ממובילי המחנה הליברלי והצהיר לא מכבר כי הוא דוגל ''בשמירה על ערכי הדמוקרטיה''.

תוצאות סקר הבחירות בקרב הסטודנטים בבן גוריון באחת ממערכות הבחירות. שימוש לפי סעיף 27 א בחוק זכויות היוצרים

בכדי לברר עוד פרטים על הליך שינוי הכתובת, פנינו אל מרכז המידע של משרד הפנים על הבחירות לרשויות המקומיות בישראל. בשיחה עם מערכת "באר שבע נט" הנציגה טוענת כי על מנת להצביע לבחירות ברשויות המקומיות בעיר מסויימת, על הבוחר להיכלל בפנקס הבוחרים של העיר באר שבע 47 ימים לפני הבחירות. בכדי לעשות זאת, יש לעדכן את הכתובת במשרד הפנים עד 47 ימים לפני הבחירות באתר או פיזית במשרד הפנים (כאשר על פי הנציגה יש להגיש בקשה עד 47 ימים לפני הבחירות, כשגם במצב בו העידכון ע"י משרד הפנים בפועל יתבצע לאחר המועד של 47 הימים, כל עוד הבקשה הוגשה בטווח הזמן הנ"ל הדבר אמור להיות תקין). לאחר שהכתובת מתעדכנת במשרד הפנים, האדם שבעבורו עודכנה הכתובת נכנס לפנקס הבוחרים בב"ש ונחשב לתושב באר שבע, מה שנותן לו זכאות להצביע בבחירות המקומיות בבאר שבע. הנציגה טוענת כי אין תנאי סף נוספים בהם צריך לעמוד מלבד מגורים בב"ש ועדכון כתובת במשרד הפנים בכדי להיות זכאי להצבעה בבחירות המקומיות.

לאור כך שהבחירות המקומיות יתקיימו ב-31.10.2023, כלומר בעוד קצת יותר מ- 70 ימים, נדמה כי הדבר מותיר בידי הסטודנטים די זמן להגשת הבקשה לשינוי כתובתם. לאחר אישור הבקשה לעדכון הכתובת ישלח לבוחרים ספח חדש שמעיד על תושבות בב"ש. עפ"י הנציגה כל עוד האדם שהגיש הבקשה אכן גר בב"ש אין סיבה שהבקשה לא תאושר ולדעתה הסיכוי שיאשרו את הבקשה קרוב ל-100%.

נראה כי המועמד למועצה עידו אטיאס זיהה את הפוטנציאל הטמון במהלך ובפוסט שפירסם בפייסבוק לאחרונה, קרא לסטודנטים להירתם אליו: "אנחנו מעל 20,000 סטודנטים בעיר ובבחירות הקרובות לא יספרו את הקול שלנו, פשוט מאוד - כי רובנו לא רשומים כתושבי העיר. אנחנו גרים פה, לומדים פה, עובדים פה, נהנים ממה שלבאר שבע יש להציע ורוצים גם לשפר לא מעט דברים אחרים: מקומות בילוי, תחבורה ציבורית, ביטחון ברחובות, צל במדרכות ועוד. בבחירות המקומיות הקרובות - זה הזמן שלנו לקדם את הנושאים שחשובים לנו ולהביא את הקול הצעיר למועצת העיר. זה מה שבאתי לעשות - ואני רץ למועצת העיר - כי מגיע ל-20,000 תושבים ויותר ייצוג סביב השולחן. אבל על זה ארחיב בפעם אחרת. בינתיים - כדי שיספרו את הקול שלנו וכדי שנוכל להצביע צריך לעדכן כתובת. וזה לוקח 2 דקות באתר. מצרף לינק בתגובות".

אך עד כמה באמת שינוי כתובת המוני של סטודנטים אכן עשוי לשנות את הרכב המועצה? נכון לבחירות הארציות האחרונות בבאר שבע היו 164,728 תושבים בעלי זכות בחירה, כך שהתווספות של אלפי ואולי עשרות אלפי סטודנטים, שאינם תושבי העיר כיום, לבעלי זכות ההצבעה, בייחוד לאור כך שנדמה כי סביר שהסטודנטים ייטו להצביע למועמדים הצעירים מהמחנה הליברלי, עשוייה להוות מהלך דרמטי שעשוי לשנות מהותית את תוצאות הבחירות והרכב המועצה ולהפיח רוח חדשה במערכת הבחירות בב"ש שנדמה כי עד כה התנהלה על מי מנוחות.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה